خطرنارسایی کلیه درکمین ۵۰ تا ۶۰ ساله‌ها

به گزارش افکارنیوز ،دكتر محبوب لسان پزشكي در گفتوگو با ایسنا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه علل مختلفی در نارساییهای کلیه تاثیرگذار است، افزود: عامل "دیابت" از مهمترین و شایعترین علل بیماریهای کلیه در ایران و جهان است؛ عواملی دیگر نظیر افزایش فشار خون، سنگهای کلیه، عفونتهای کلیه، بیماریهای ادراری نسبت به دیابت ثاتیر کمتری دارند.

وی با بیان اینکه سن در نارسایی‌های کلیه تاثیر منفی می‌گذارد، تصریح کرد: هر چه سن افراد بالاتر رود، علاوه بر اینکه افراد در معرض یکسری بیماری‌های شایع نظیر فشار خون، دیابت و چاقی قرار می‌گیرند، به تناسب آن عملکرد کلیه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با افزایش سن در همه اندام‌های بدن از جمله کلیه تغییراتی به وجود می‌آید و اگر این تغییرات با بیماری‌های دیگری مانند چاقی، پرفشاری خون و دیابت همراه باشد، اثرات مخرب‌تری در بدن انسان از جمله کلیه‌ها می‌گذارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با افزایش سن، قدرت کلیه در زمینه دفع مواد زائد به طور نسبی کاهش می‌یابد، اظهار کرد: با افزایش سن افراد، ادرار به طور نسبی غلیظ یا رقیق می‌شود، به طوری که اختلالات ساختاری حجم و وزن کلیه کم می‌شود و بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد، بنابراین کنترل قند، استفاده کمتر از نمک باعثمی‌شود افزایش سن تاثیر منفی کمتری به کلیه‌ها داشته باشد.

رییس کنگره نارسایی‌های مزمن کلیه اظهار کرد: کار کلیه از سن ۲۴ سالگی به بالا به مراتب کاهش می‌یابد، اما افراد بالای ۵۰ تا ۶۰ سال به دلیل اینکه در معرض بیماری‌هایی نظیر فشار خون قرار می‌گیرند، احتمال اینکه نارسایی‌های کلیه آنها علامت‌دار باشد، بیشتر است.

دکتر لسان پزشکی در پایان با تاکید بر اینکه نارسایی‌های کلیه بر خلاف سنگ‌های کلیه قابل دفع نیستند، افزود: بسیاری از مواقع نارسایی‌های کلیه بدون علامت اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است افراد هر چه سن شان بالاتر می‌رود، سالی یکبار از سلامت کلیه خود باخبر باشند.