پیش از ۳ روز بعد از پایان علائم و تب در بیماران آنفولانزا، امکان اهدای خون وجود ندارد

مصطفی جمالی گفت: در حال حاضر از ابتدای تیر تا مهر نسبت توزیع به درخواست خون و فرآورده‌های خونی از حدود ۸۴/۵ در سال گذشته به ۹۸ درصد رسیده است. در این شاخص نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

به گفته وی میزان موجودی خون از ابتدای تیر تا مهر از ۴/۹ روز در سال گذشته به ۹/۲ روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال جاری رسیده است.

او ادامه داد: در حال حاضر از تیر تا مهر ذخایر خون حتی در استان سیستان و بلوچستان به حدود ۱۳ روز رسیده است؛ قبل از آن وضعیت این منطقه از نظر خون و فرآورده‌های خونی مناسب نبود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که آمار بیماران تالاسمی در منطقه سیستان و بلوچستان بیشتر و در نتیجه مصرف خون هم بالاتر خواهد بود.

به گفته جمالی ذخایر کنونی خون در کشور به انداره کل ذخایر خون سال گذشته است. در سال گذشته از ۱۰۰ درخواست خون در تهران به حدود ۳۰ درصد از درخواست بیمارستان‌ها پاسخ داده نشده است.

او افزود: در ایام اغتشاشات، آمبولانس‌های اهدای خون و حتی اهداکنندگان برای مشارکت در این امر خیر دچار مشکل شده بودند. ایران با تبدیل بیش از ۹۷ درصد خون‌های اهدایی به فرآورده در رده کشور‌های پیشرفته قرار گرفته است.

جمالی تاکید کرد:‌ سلامت خون‌های اهدایی در ایران برابر با خون‌های اهدایی در کشور‌های پیشرفته است.

او ادامه داد: در سال گذشته دو میلیون و ۳۴ هزار و ۷۸۶ اهدای خون در ایران انجام شده است. شاخص اهدای خون مستمر ۵۵/۰۷ درصد و اهدای خون با سابقه ۳۰ درصد و اهدای خون بار اولی ۱۵ درصد است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: میزان اهدای خون بانوان زیر پنج درصد است و متاسفانه استقبال جوانان از اهدای خون کم است.

او گفت: روش‌های آزمایش غربالگری ویروسی از دستی به اتوماسیون الیزا در تهران تغییر کرده است و این روش در سایر مراکز در حال توسعه خواهد بود. تا پایان امسال تمام استان‌های کشور مجهز به غربالگری اتوماسیون خواهند شد.  از پلاسمای خون دارو‌های آلبومین، ایمنوگلوبین، فاکتور ۸ و فاکتور ۹ تولید می‌شود.

او افزود: تعداد فرآورده‌های خونی فیلتر شده از ۳۰ به ۶۰ درصد در پاییز و زمستان امسال افزایش یافت. فیلتراسیون کل فرآورده‌های خونی تا پایان سال آینده انجام خواهد شد. 

جمالی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴ کشور از جمله ایران عضو گروه خون‌های نادر در دنیا هستند. سالی چندین کودک به دلیل عدم اهدای سلول‌های بنیادی مناسب فوت می‌کنند. در حال حاضر چهار هزار واحد ذخیره بانکی خون بند ناف در کشور داریم که باید بیشتر شود.

او گفت: در حال حاضر پلاسما‌ها به شرکت‌ها واگذار می‌شوند. برخی اوقات شرکتی پلاسما را می برد و چک یک ساله به ما می‌داد که درست نبود. هیچ توقفی در ارسال پلاسما به شرکت‌ها وجود نداشته است و به طور کلی ارسال پلاسما سودی ندارد. پالایشگاهی که قرار بود ساخته بشود و بلاتکلیف مانده؛ در مرحله قضائی است و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

او ادامه داد: سازمان انتقال خون پلاسمای اضافی خود را در اختیار شرکت‌های پالایشگاهی جهت تولید دارو می‌گذارد. بر اساس مذاکرات انجام شده با انتقال تکنولوژی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی، پالایشگاه جدید در تهران در آینده راه اندازی خواهد شد.

جمالی افزود: تا پیش از سه روز بعد از پایان علائم و تب در بیماران آنفولانزا امکان اهدای خون وجود ندارد. به همین دلیل افتی در تعداد اهدا کنندگان داشته ایم؛ اما با تدابیر اتخاذ شده از قبل، کمبود خون و فرآورده‌های خونی ایجاد نشده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز هستند و هزینه انتقال سلول‌های اهدایی به داخل کشور ۲۰ هزار یورو است.

او افزود: هر سامانه سیار خونگیری بین ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که می‌توان به تدریج وارد سیستم اهدای خون سیار کرد. بالغ بر ۲ میلیون نفر در سال به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند.

جمالی گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان اورژانس کشور با موضوع تامین گروه خونی o منفی برای اورژانس پیش بیمارستانی داشتیم. قرار است ذخایر خون آماده باشند تا در هنگام بروز حادثه به فرد نیازمند ارائه شود. تفاهم نامه با حوزه‌های علمیه برای فرهنگ سازی اهدای خون در جامعه نیز امضا شده است؛ ضمن این که تفاهم نامه‌ای با جهاد دانشگاهی در جهت افزایش میزان حضور دانشجویان داشته ایم.

پیش از ۳ روز بعد از پایان علائم و تب در بیماران آنفولانزا، امکان اهدای خون وجود ندارد

او گفت: طراحی اپلیکیشن برای برقراری ارتباط موثر با اهدا کنندگان خون و حضور سازمان در سامانه پنجره واحد از جمله برنامه‌های معاونت اجتماعی است. تامین خون کم لکوسیت بیماران تالاسمی استان سیستان و بلوچستان نیز انجام شده است.