به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، قارچ های خوراکی به عنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی در کل دنیا مطرح هستند و خوردن آنها فواید قابل توجهی برای سلامتی افراد دارد.

قارچ های خوراکی با دارا بودن انواع ویتامین ها و پروتئین قابل هضم و نداشتن کلسترول مضر، در جهان به عنوان یکی از منابع غذایی بسیار مهم به شمار می روند.

این قارچ ها یکی از بهترین محصولات کشاورزی است که توانایی تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان و در برخی از موارد، قابلیت جایگزینی گوشت را دارد که این امر بر اهمیت این محصول می افزاید.

قارچ دارای خواصی از قبیل تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پیری و تقویت استخوانها است که همه این موارد، قارچ های خوراکی را به محصولاتی بسیار مفید برای بدن و سلامتی تبدیل کرده اند.

قارچ های خوراکی هنوز نتوانسته اند جای کافی در سبد غذایی ایرانی ها پیدا کنند

نگاهی به مصرف سرانه این محصول در جهان و کشورهای توسعه یافته و مقایسه آن با کشور ما نشان می دهد که قارچ های خوراکی هنوز نتوانسته اند جای کافی در سبد غذایی ایرانی ها پیدا کنند.

مصرف سرانه قارچ خوراکی در ایران، فاصله زیادی با متوسط مصرف این محصول در کشورهای توسعه یافته دارد به این ترتیب که مصرف سرانه این محصولات در کشورهای توسعه یافته، چندین برابر ایران است.

عدم شناخت خصوصیات قارچهای خوراکی در کشور ایران موجب شده تا این محصول به عنوان یک منبع غذایی اصلی، جایگاه واقعی خود را در سبد مصرف خانواده های ایرانی نداشته باشد.

این درحالیست که در حال حاضر، قیمت قارچ های خوراکی در مقایسه با انواع گوشت، چندان بالا نیست اما برغم این امر، قارچ خوراکی بخش ناچیزی از سبد غذایی ایرانی ها را تشکیل می دهد.

یکی از دلایل این امر، کافی نبودن فرهنگسازی برای مصرف قارچ در کشور است و به نظر می رسد رسانه ها و دستگاه های ذیربط در این زمینه به اندازه کافی فرهنگسازی نکرده اند.

در چنین شرایطی شاهد هستیم که تبلیغات بازرگانی فراوانی برای مصرف بسیاری از محصولات غذایی که برخی از آنها بسیار مضر نیز هستند، صورت گرفته اما محصولات مفید از قبیل قارچ به عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید و ارزشمند، مغفول مانده اند.

بخش عظیم تبلیغات مواد غذایی در رسانه ها مربوط به مواد مضر و کم فایده است

به عنوان مثال کافی است نگاهی به تبلیغات بازرگانی رسانه ها از جمله صدا و سیما بیندازیم تا متوجه شویم که بخش عظیمی از تبلیغات مواد غذایی در این رسانه ها مربوط به موادی است که یا مضر هستند یا نسبت به قارچ، ارزش غذایی کمتری دارند.

به دنبال پخش سرسام آور آگهی های بازرگانی چنین کالاهایی در رسانه ها، بسیاری از افراد به ویژه کودکان، بیش از پیش به سمت مصرف اینگونه مواد غذایی جذب می شوند و از مصرف مواد غذایی ارززشمندی همچون قارچ غافل می مانند.

مصرف بالای سوسیس، کالباس و ژامبون که طبق گفته بسیاری از کارشناسان، ضررهای زیادی برای سلامتی افراد دارند، دیگر مشکلی است که در خصوص تغذیه ایرانی ها وجود دارد و به آن کم توجهی می شود.

مواد غذایی مضر به صورت بسیار خوشمزه تولید می شوند

مواد غذایی بسیار مضری که بارها از سوی کارشناسان و پزشکان، در خصوص ضررهای آنها صحبت شده، به صورت بسیار خوشمزه تولید می شوند که این امر در خصوص سوسیس، کالباس و ژامبون نیز صادق است.

به دنبال این امر، بسیاری از افراد به ویژه کودکان، جذب مزه خوب اینگونه مواد غذایی می شوند و از ضررهای آنها غافل می مانند.

قیمت بسیاری از مواد غذایی مضر بسیار سرسام آور است

این درحالیست که قیمت بسیاری از محصولات مضر از قبیل سوسیس، کالباس و ژامبون برغم بی کیفیت بودن و مضر بودن موادی که در تولید این محصولات استفاده می شود، بسیار سرسام آور است.

با وجود این امر، باز هم بسیاری از خانواده ها خواسته یا ناخواسته به سمت مصرف این محصولات مضر جذب می شوند.

همانگونه که گفته شد، بسیاری از محصولات مفید و پرخاصیت از قبیل قارچ های خوراکی در کشور ما به اندازه کافی طرفدار ندارند و بسیاری از مردم، آگاهانه یا غیرآگاهانه، محصولات مضر و کم فایده تر را ترجیح می دهند.

در چنین شرایطی از دستگاه های ذیربط و رسانه ها انتظار می رود که نقش خود در زمینه فرهنگسازی برای مصرف مواد غذایی مقوی را به یاد داشته باشند و فعالیتهای لازم برای این امر را انجام دهند.

رسانه ها کمی هم به فکر سلامتی مردم باشند

همچنین از رسانه ها انتظار می رود که اگر نمی توانند تبلیغ مواد غذایی مضر و کم فایده را متوقف کنند، حداقل، بخشی از فعالیتهای تبلیغی خود را به تبلیغ محصولات غذایی مقوی اختصاص دهند و کمی هم به فکر سلامتی مردم باشند.

تولید قارچ های خوراکی در کشور به سمت مکانیزه شدن و افزایش بازدهی و بهره وری می رود و به تازگی نیز دومین واحد مدرن تولید قارچ خوراکی در کشور، فعالیت خود را در استان البرز آغاز کرده است.

با توجه به این امر، انتظار می رود که فرهنگسازی برای افزایش مصرف محصولات مقوی از جمله قارچ های خوراکی در کشور با جدیت دنبال شود تا این محصولات بتوانند یک جایگاه همیشگی و مناسب در سبد غذایی ایرانی ها داشته باشند.

ضرورت افزایش مصرف قارچ در کشور با توجه به گرانی های اخیر مربوط به انواع گوشت، بیش از پیش افزایش می یابد.