به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد دیوانی با اشاره به تأثیر ریزگردها در افزایش مرگ و میر در بیماران دارای بیماریهای ریوی و قلبی عروقی افزود: ریزگردها یا ذرات گرد و غبار، مواد معلق جامد در هوا هستند که از خاکهای بیابانی تولید میشوند.

این متخصص داخلی ریه اظهار داشت: ریزگردها از نظر اندازه و سایز ذرات، مواد میکروبی همراه و مواد آلاینده همراه ریزگردها حائز اهمیت هستند.

وی عنوان کرد: ریزگردهایی که در حال حاضر در کشور ما هستند، اندازه‌ای کمتر از ۵/۱ میکرون دارند و این سایز کوچک به آن‌ها اجازه می‌دهد به تمامی قسمت‌های ریه نفوذ کنند.


این فوق تخصص بیماریهای ریه بیان کرد: در هر گرم از این ریزگردها ۱۰۷ باکتری و ۱۰۶ قارچ وجود دارد که شایع‌ترین قارچ، آسپیراژیلوس است و مواد آلاینده‌ای مانند فلزات سنگین از ‌جمله سرب در زمان حضور گرد و غبار‌ها می‌توانند غلظتی سه برابر پیدا کنند.

دیوانی گفت: ریزگردها در افراد سالم می‌تواند موجب تنگی نفس، سرفه، ترشحات خلطی، گرفتگی صدا و حتی سینوزیت شوند.

این متخصص بیماریهای داخلی ادامه داد: به افرادی که بیماری زمینه‌ای ریوی یا قلبی عروقی دارند توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا در منزل بمانند و در صورت لزوم هنگام خروج از منزل باید از ماسکهای فیلتردار استفاده کنند.

وی بیان کرد: در منازل نیز برای محافظت توصیه می‌شود از پرده‌های ضخیم استفاده کرده و درب و پنجره‌ها در هنگام افزایش غلظت گرد و غبار بسته باشد

دیوانی تصریح کرد: در فصل تابستان کولرهای آبی میتوانند وسیلهای برای انتقال ذرات گرد و غبار به داخل منازل شوند که در این صورت لازم است از تهویههای مطبوع استفاده شود و در هنگام نیاز به استفاده از کولرهای آبی آنها را زیر سایه قرار داده و پوشالهای کولر در فواصل زمانی نه چندان طولانی به طور مرتب تعویض شود.