کاسبی با زلزله به بهای گرفتن آرامش مردم

پس از وقوع زلزله ترکیه پیام هایی در برخی گروه ها و صفحات شبکه های اجتماعی در حال منتشر شدن است که مدعی ارتباط گسل عامل زلزله اخیر ترکیه با گسل زاگرس شده و بر همین مبنا از وقوع زمین لرزه در کرمانشاه خبر می دهند!

این پیام ها در حالی منتشر می شود که هیچ یک از مراجع علمی و معتبر ایران و جهان چنین ادعای را تایید نکرده است.

در همین خصوص فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه در خصوص وضعیت زلزله اخیر ترکیه و ارتباط با گسلهای ایران خصوصا منطقه غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: ارتباط مستقیمی بین گسلهای جنوب ترکیه و منطقه زاگرس وجود ندارد؛ در هر حال زون گسلی زاگرس با زون گسلی جبهه آناتولی متفاوت است.

وی افزود: بعد مسافت و ساز و کار زمین‌لرزه های رخ داده، احتمال فعال شدن گسلهای زاگرس را بسیار کم و تقریبا بی تاثیر می کند هرچند زلزله در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست.

فروزی تاکید کرد: ایستگاههای لرزه نگاری منطقه زاگرس با دقت و بطور شبانه روزی در حال رصد هستند و هیچ وضعیت غیر عادی در منطقه مشاهده نمی شود.

به گفته مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه شایعات در فضای مجازی در خصوص زلزله در غرب کشور بی اساس و غیر علمی است و هیچ فعالیت لرزه ای غیرمعمولی در ایستگاههای لرزه نگاری زاگرس وجود ندارد.

به نظر می رسد خاطره ناخوشایند زلزله سرپل ذهاب برای کرمانشاهیان و یادآوری آن از طریق انتشار اخبار بی اساس در خصوص احتمال وقوع زلزله ای دیگر، به ابزاری برای کاسبی فالوور و دیده شدن توسط عده ای از سودجویان تبدیل شده است.