طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد؟

بسیاری از زوجینی که در زندگی مشترک خود به مشکل خورده و برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند، مطلع هستند که طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد. این جلسات را به منظور رفع سوءتفاهمات بین زوجین از طریق مشاوره و جلوگیری از جدایی آن‌ها تشکیل می‌دهند.

برخی از زوجین به دلیل عدم آگاهی از روند قانونی طلاق و یا جهت سریع‌تر پیش رفتن این پروسه، از وکیل طلاق توافقی درخواست کمک می‌کنند. برای اینکه بدانید مشاوره طلاق توافقی چند جلسه است، ما را در ادامه مبحث دنبال کنید که قصد داریم به جزئیات بیشتری از این موضوع اشاره کنیم.

طلاق توافقی از نظر قانون

برای اینکه بدانید طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد، ابتدا باید به طلاق توافقی از نظر قانون بپردازیم. با توجه به اینکه از آذر سال 97 قانونی وضع شده که در صورت تمایل زوجین به طلاق توافقی، می‌توانند مراحل طلاق را بدون وکیل ادامه دهند.

به همین منظور یکی از زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی طلاق که با نام سامانه تصمیم شناخته می‌شود، کلیه اطلاعات و مشخصات خود و همسر خود را ثبت کرده و یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب کنند. پس از ثبت اطلاعات، زوجین را به یکی از مراکز مشاوره که تحت نظر بهزیستی قرار دارد، ارجاع می‌دهند.

جلسات مشاوره در حدود 1 تا 5 جلسه برگزار می‌شود و این مسئله کاملا به زوجین بستگی دارد. چنانچه زوجین اصرار به طلاق داشته و از تصمیم خود منصرف نشدند، در خواست آن‌ها به دادگاه خانواده ارسال می‌شود. پس از آنکه رای قطعی دادگاه صادر شد، زوجین می‌توانند در مهلت 90 روز به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و از یکدیگر جدا شوند.

جلسات مشاوره برای طلاق توافقی

مشاوره قبل از طلاق توافقی

در حال حاضر با توجه به انواع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی زوجین نیز دستخوش مشکلاتی شده و ممکن است گاها به دلایل غیرمنطقی به دنبال طلاق باشند. در این صورت می‌توان با تشکیل دادن چندین جلسه مشاوره، برخی از آن‌ها را از جدایی منصرف کرده و به زندگی بازگرداند.

پیش از آنکه بدانیم طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد، باید اشاره کنیم که مهم‌ترین مزیت مشاوره قبل از طلاق، کمک به کاهش آمار طلاق با دلایل غیرمنطقی و هیجانات عصبی و زودگذر است. علاوه بر این، تشکیل این جلسات می‌تواند به زوجین کمک کند تا به نتیجه برسند که مناسب یکدیگر هستند یا خیر.

تعداد جلسات مشاوره در طلاق توافقی

بر اساس ماده‌ی 25 قانون حمایت خانواده، چنانچه زوجین درخواست طلاق توافقی را داشته باشند، دادگاه آن‌ها را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد. به همین منظور همانطور که اشاره کردیم، باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت‌نام کرده و با انتخاب روز و ساعت و مرکز مشاوره، مراحل طلاق را طی کند. می توانید در طول این مراحل از مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید. باید دقت کنید که مشاوره حقوقی‌ای که مایل به دریافت آن هستید باید بصورت تخصصی و مفید در اختیار شما قرار بگیرد. پس سعی کنید از کارشناسان حقوقی  و یا وکلای با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. 

در صورتی که در این جلسات سازش حاصل شد، سازش‌نامه را تنظیم می‌کنند و در صورت عدم سازش، آن‌ها را به دادگاه ارجاع می‌دهند. اما برای اینکه بدانیم برای طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد، باید اشاره کنیم که این مورد به عوامل متعددی بستگی دارد و تعداد جلسات ثابت و مشخصی برای زوج‌ها وجود ندارد.

زوجینی که سوال می‌کنند طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد، باید بدانند که این مسئله به شدت اختلافات زوجین، نوع احساسات زن و مرد و تغییرات رفتاری آن‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی با توجه به نظر گروه حقوقی دادارمنش، این جلسات مشاوره در طلاق توافقی حدودا 45 روز کاری و حداقل 3 جلسه زمان می‌برد.

02

مراحل طلاق توافقی

پس از اینکه اشاره کردیم  مشاوره طلاق توافقی چند جلسه است، لازم است مراحل طلاق را نیز ذکر کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم ابتدا یکی از زوجین با ثبت‌نام در سامانه تصمیم می‌تواند روند طلاق توافق را آغاز کند. پس از آن زوجین در جلسات مشاوره برای صلح و سازش شرکت می‌کنند. در صورت حصول سازش، به زندگی بازگشته و در غیر این صورت به دادگاه خانواده معرفی می‌شوند.

در مرحله بعد خانم را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند تا در صورت وجود هرگونه بدرفتاری با خانم و یا باردار بودن او، مطالبات قانونی وی دریافت می‌شود. سپس توافقات مالی و غیرمالی از قبیل مهریه، حضانت فرزندان، نفقه زوجه و فرزندان و اجرت‌المثل تعیین شده و برای سازش یا عدم سازش آن نامه کتبی ارائه کنند. پس از طی این مراحل رای دادگاه صادر شده و طلاق در دفترخانه ثبت می‌گردد.

لزوم جلسات مشاوره در طلاق توافقی

در گذشته جلسات مشاوره در طلاق توافقی وجود نداشت. در حقیقت زوجین با مراجعه به دادگاه و طی مراحل قانونی می‌توانستند از یکدیگر جدا شوند. اما در حال حاضر با توجه به افزایش چشم‌گیر آمار طلاق، تدابیری اندیشیده شده که پیش از طلاق زوجین به مشاوره‌های خانواده مراجعه کنند و عجولانه تصمیم نگیرند.

بنابراین بر اساس ماده 25 قانون حمایت خانواده، برای اینکه زوجین بتوانند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، لازم است ابتدا با ثبت نام در سامانه تصمیم و گرفتن وقت مشاوره خانواده، با در دست داشتن مدارک شناسایی خود، به محل موردنظر مراجعه کنند.

جدایی و طلاق زوجین پس از جلسات مشاوره

عدم حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق توافقی

پس از آگاهی از اینکه برای طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد، زوجین باید بدانند در صورتی که در این جلسات شرکت نکنند، طلاق توافقی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. به این ترتیب زن و مرد باید هر دو در این جلسات شرکت کنند.

برخی از زوجین تصمیم می‌گیرند که وکیل خود را به جلسات مشاوره معرفی کرده و خود حاضر به شرکت در جلسات مشاوره نیستند. باید اشاره کنیم که حضور وکیل مرد یا زن در این جلسات مجاز نیست و در این صورت طلاق توافقی اتفاق نخواهد افتاد.

چنانچه یکی از طرفین در جلسات مشاوره شرکت نکند، با وی تماس می‌گیرند و یا جلسه را تمدید می‌کنند. در این شرایط جلسه مشاوره صرفا با شخصی که حاضر شده برگزار می‌شود. لازم است اشاره کنیم در صورتی که درخواست طلاق از طرف مرد نباشد و در جلسه مشاوره حاضر نشود، به منزله عدم رضایت وی برای طلاق است و در این صورت دادگاه درخواست طلاق توافقی را رد خواهد کرد.

اغلب زوجینی که درخواست طلاق توافقی دارند، مطلع هستند که طلاق توافقی چند جلسه مشاوره دارد. بنابراین با شرکت در این جلسات ممکن است برخی از آن‌ها سازش کرده و به زندگی بازگردند.