تغذیه وفعالیت بدنی مناسب موثردرقدرت باروری زوجین

به گزارش افکار نیوز،دکتر "صدیقه اسماعیلزاده" در گفتوگو با ایسنا ، اظهار كرد: علت مادرزادی، متابولیک و ارگانیک از علل ناباروري است در حالی که امروزه ثابت شده است كه تغذیه درمانی و تغییر شیوه زندگی در درمان ناباروری زوجهايي با علل نامشخص موثر است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که با تغذیه صحیح بخش‌هایی از مغز مسوول ترشح هورمون‌های موثر در باروری هماهنگ‌تر عمل می‌کنند و میان اعضای تولید مثل ارتباط مناسبی را ایجاد می‌کنند.

رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) تصریح کرد: چون افزایش وزن و اختلالات متابولیک از علل موثر بر کاهش باروری افراد به ویژه زنان است از این‌رو رعایت دستورات غذایی و فعالیت بدنی مناسب، از راه‌های موثر در افزایش قدرت باروری افراد در کنار سایر روش‌های درمانی است.

دکتر اسماعیل‌زاده یادآور شد: این مساله در مورد ناباروری مردان صادق بوده و نتایج تحقیقات بیانگر اثرات چشمگیر رژیم‌های غذایی مناسب در بهبود کمی و کیفی مایع منی و اسپرم و در نتیجه افزایش توانایی باروری مردان است.

وی اظهار کرد: با توجه به موارد فوق مشاوره تغذیه زوجین نابارور برای اصلاح الگوی تغذیه‌ای نه تنها سبب افزایش توانایی باروری افراد می‌شود بلکه می‌تواند در افزایش پاسخ درمانی سایر روش‌های کمک باروری نقش بسیار موثری را ایفا کند بدین منظور درمانگاه فوق‌الذکر از سال گذشته آماده پذیرش مراجعان است.

رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) با بیان این‌که درمانگاه pcos از تاریخ اردیبهشت ۸۷ با هدف کمک به باروری بیمارانی با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک آغاز به کار کرد، گفت: زنان نابارور با علایم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک(قاعدگی نامنظم، هیرسوتیسم و چاقی) پس از پذیرش در واحد مشاوره به این درمانگاه راهنمایی می‌شوند.

دکتر اسماعیل‌زاده افزود: از آن زمان تاکنون ۱۱۶۰ بیمار واجد شرایط در این درمانگاه پذیرش شدند بیماران تحت یک دوره درمان ۶ ماهه قرار گرفتند پس از ثبت اطلاعات انتروپومتریک، آزمایش‌های داخلی و هورمونی انجام می‌شود و با توجه به پاسخ آزمایش‌ها تحت درمان‌های مناسب و در صورت افزایش وزن به صورت هم‌زمان تحت رژیم غذایی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ورزش و فعالیت بدنی به همه بیماران توصیه می‌شد پریود افراد پس از اتمام دوره درمان منظم و خودبخود باردار می‌شوند در صورت عدم بارداری برای دریافت روش‌های تخصصی‌تر برای دریافت درمان‌های کمک باروری راهنمایی می‌شوند.

رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) با اشاره به آغاز فعالیت درمانگاه ژنیکولوژی و مامایی از بهمن ۸۵ در این مرکز، گفت: ویزیت و معاینه بیماران در این واحد شامل درمان عفونت‌های ژنیتال، خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی، معاینات غربال‌گری سرطان پستان و انجام تست پاپ اسمیر است.

وی تصریح کرد: برخی اقدامات سرپایی کوچک از جمله پولیپ‌کتومی سرویکس، درمان واژینیسموس یا تنگی واژن، کشیدن نخ بخیه اعمال جراحی از جمله سزارین نیز در این درمانگاه انجام می‌شود.

رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) اظهار کرد: در درمانگاه مامایی مراقبت‌های پیش و حین حاملگی و پس از زایمان، مشاوره تنظیم خانواده، شناسایی حاملگی پرخطر، مراقبت‌های ویژه آن، مشاوره و هدایت تست‌های سلامت جنین انجام می‌شود.

دکتر اسماعیل‌زاده با بیان این‌که ناباروری از حوادثاضطراب‌آور زندگی است، گفت: این موضوع می‌تواند بر خلق و خوی و روابط زناشویی و اجتماعی زوجین نابارور تاثیر نامطلوبی بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: زوجین نابارور حین استفاده از درمان‌های پزشکی کمک باروری، به حمایت‌های روانی درخصوص به‌کارگیری راه‌های مقابله با استرس هم نیاز دارند.

رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) یادآور شد: آشنایی با " تکنیک‌های مقابله با استرس باروری " به زوجین کمک می‌کند که دوره‌های درمان پزشکی را با نگرانی‌ها و اضطراب کمتری سپری کنند.

دکتر اسماعیل‌زاده با اشاره به این‌که کاهش نگرانی‌های زوجین می‌تواند نتایج درمان‌های کمک باروری را با پیامد مطلوب‌تر همراه کند، گفت: درمانگاه " مقابله با استرس باروری " از تاریخ ۳۲ بهمن سال پیش آماده پذیرش بیماران است و زوجین در نخستین ویزیت با روان‌شناس مرکز جلسه مشاوره دارند.

وی افزود: در این جلسه عوامل موثر بر نگرانیهای زوجین شناسایی و تکنیکهای مقابله با اضطراب پیشنهاد میشود و زوجین میتوانند به صورت ۲ نفره و یا انفرادی در طول درمانهای طبی خود جلسات مشاوره را ادامه دهند و از حمایتهای روانی بهره گیرند.