چراغ سبز به خودکشی

شما حتما تصاویری که محمد مرادی دانشجو ایرانی مقیم فرانسه را مشاهده کرده‌اید، در آن هنگام تنور تحلیل‌گران چپ و راست داخل و خارج کشور ما داغ بود و به جای آنکه این عمل را واکاوی و نکوهش کنند آن را نوعی کنش معرفی کردند و چرخه را به گونه‌ای معرفی شد که فردی مثل مرادی عملش نوعی خدمت به اعتراضات است!

اشنایدمن روانشناس بزرگ آمریکایی که برخی‌ها او را پدر واکاوی خودکشی به صورت علمی می‌دانند، معتقد است خودکشی کنش نیست بلکه عملی خود تنظیمی است که بر اثر روان دردی پدیدار می‌شود، روان درد حالتی است که ذهن انسانها را به حالتی می‌رساند که توان تشخصی ندارند و بهترین عمل را حذف خود از چرخه هستی می‌دانند که نوعی رفتار تنظیمی است در نتیجه چنین برداشتی از خودکشی نوعی تحلیل و تفسیر بی‌معنی است که به نام کنش معرفی شود.

نکته جالب توجه تفاوت رفتاری است که بین خودکشی یک دختر ۱۸ ساله به نام اوسئان در فرانسه و محمد مرادی رخ داد. اوسئان دختری جوان در حومه پاریس بود که در یک لایو زنده به زندگی خودش پایان داد. این عمل به این جهت در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، به شدت با نهی و حذف رسانه‌ای فرانسوی روبرو شد، چراکه آنجا معتقد بودند پیوند این عمل با روزمرگی مجازی نوعی تایید این عمل است، حتی برخی از نخبگان فرانسه بدون قضاوت این دختر از عدم انتشار این رفتار بحث کرده‌اند و حتی معتقد بودند باید در اصل عشق و مفهوم آن واکاوی صورت گیرد، چراکه ظاهرا این دختر بر اثر شکست عشقی و تجاوز دوست پسر دست به این عمل زده بود، در فرانسه هیچ‌کس تحلیل آزادی‌خواهانه یا طبقاتی را در آن لحظه تایید نکرد چراکه می‌توانست عامل مرگ افراد دیگری باشد!

اما در داخل کشور متاسفانه عده‌ای محمد مرادی را اسطوره سازی کردند و دقیقا شبیه به خط اپوزسیون از عمل او کنش سیاسی و آگاهانه خلق و چراغی سبزی به همه افرادی که درگیر با افسردگی هستند صادر کردند

خودکشی غم انگیز پانته‌آ اقبال‌زاده را باید در همین چرخه اشتباه فهمید و متاسفانه همانطور که او در نامه به پدرش می‌گوید نزدیک به ۵ سال است از زندگی لذت نمی‌برد، این جمله نشان می‌دهد که بحث افسردگی پیچیده تر از آنکه بتوان با برچسب کنش آن را سرهم بندی کرد.

بعد از خودکشی اخیر به نظر می‌رسد مجدد شاهد همان روند قبلی هستیم که ستایش خودکشی و معرفی کنش ادامه دارد، ادامه این روند مهر تاییدی به خودکشی ها دیگر است و چراغ سبزی است که بسیار خطرناک و باید با دقت بالا درباره آن عمل شود.