نوشیدنی خاص برای مقابله با گرمازدگی

مریم مشهدی، پزشک و دکترای تخصصی طب سنتی در استودیوی سلام تهران،گفت: گرمازدگی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که تعریق به میزان زیادی صورت بگیرد و حرارت بدن بیش از حد معمول بالا می‌رود. با افزایش دمای بدن، گرمازدگی در سطوح مختلفی رخ می‌دهد و بعضا باعث بیهوشی نیز می‌شود. 

وی افزود: در موارد بسیار شدید حتی مرگ در اثر گرمازدگی نیز امکان‌پذیر است. این موضوع ارتباط مستقیمی با طبع و مزاج افراد نیز دارد. بعضی‌ها طبعا در برابر گرما تاب‌آوری کمتری دارند، در صورتی که عده‌ای دیگر در مواجهه با آفتاب و گرمای شدید، واکنش به خصوصی از خود نشان نمی‌دهند. 

مشهدی اظهار داشت: علائم گرمازدگی در حالت خفیف عبارت است از بی حالی، ضعف، تشنگی و افزایش ضربان قلب. در حالت شدید، ضربان قلب ضعیف می‌شود، سرگیجه، تهوع و کاهش فشار خون صورت می‌گیرد. در چنین حالتی نیاز به مراجعه به پزشک است. 

نوشیدنی خاص برای مقابله با گرمازدگی

وی افزود: برای جلوگیری از گرمازدگی خفیف، لازم است که خود را تا حد امکان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهیم. در مواردی استفاده از کمپرس یخ در برخی قسمت‌های بدن که خطرزا نیست، توصیه می‌شود. همچنین نوشیدنی‌های خنک، به خصوص خاکشیر نیز در از بین بردن گرمازدگی بسیار موثر هستند. 

مشهدی همچنین گفت: شربت‌های میوه‌های تابستانی مانند آلبالو و هندوانه به کاهش دمای بدن، کمک شایانی می‌کند. البته که در استفاده از این شربت‌ها، بهتر است طبیعی بودن را تا حد امکان در نظر داشته باشیم. به کارگیری روغن کدو و بنفشه و ماساژ آنها روی سطح بدن می‌تواند در مواجهه با گرمازدگی کمک‌کننده باشند.