اینترنت در ۱۴ و ۱۵ تیر قطع می‌شود؟ + فیلم

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته موردهایی از تقلب در آزمون سراسری مشاهده شد داوطلبان کنکور نگران برگزاری امن آزمون سراسری هستند.

تقریبا از زمان شیوع ویروس کرونا ماجرای تقلب و تخلف در کنکور مطرح شد به طوریکه عده‌ای سودجو با راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی مدعی فروش سوالات کنکور و حتی ابزار آلات تقلب شدند تا جایی که آمار متخلفان در کنکور ۱۴۰۱ به حدود ۸۰۰ نفر رسید.

قانون محکم و سختی هم برای مقابله با این متخلفان نبود، که البته بود اما به این صورت بود که اگر نسبت به نتایج یک داوطلب شبهه‌ای وجود دارد، باید برای رفع این شبهه آزمون مجددی برگزار شود؛ در این ماده واژه «داوطلب» کاملا مشخص است و به فردی می‌گویند که وقتی برای شرکت در آزمون ثبت نام می‌کند، شماره داوطلبی دریافت کرده و از آن روز تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت شماره دانشجویی همچنان داوطلب محسوب می‌شود؛ اما اگر تخلف کنکوری همین فرد در زمانی که وی به دوره دانشجویی رسیده است ثابت شود دیگر ماده ۱۱ شامل حال او نمی شود چون وی دیگر داوطلب نیست.

استفساریه ماده ۱۱ قانون جرائم متخلفان آزمون‌های سراسری، فارغ التحصیلی ۹ هزار دکتر و مهندس بی‌سواد از دانشگاه‌ها را در پی خواهد داشت که با ورود این تعداد فارغ‌التحصیل کم سواد در مشاغل حساس جامعه قطعاً جان و مال بسیاری از هم میهنان به خطر خواهد افتاد، همچنین داوطلبان واقعی کنکور که سال‌ها درس خوانده و تلاش کردند که در رشته و دانشگاه مورد نظرشان ادامه تحصیل دهند نیز با مشکلاتی مانند استرس و ناامیدی مواجه می‌شوند.

در همین رابطه محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری به داوطلبان اطمینان داد که کنکور در فضایی امن برگزار می‌شود و هیچ نگرانی نداشته باشند.

زلفی‌گل گفت: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا فرزندانمان در یک فضای امن و با آرامش و آسایش به رقابت علمی بپردازند و هیچ نگرانی نداشته باشند. 

وی افزود: به فرزندانمان توصیه می‌کنم شب قبل از آزمون به موقع استراحت کنند و استراحت کافی داشته باشند تا بدون هیچ اضطرابی وارد رقابت علمی شوند.

زلفی‌گل گفت: از خداوند می‌خواهم به فرزندانمان کمک کند و ما هم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا فضای امنی برای عزیزان‌مان مهیا کنیم.

وزیر علوم‌،‌ تحقیقات و فناوری در رابطه با قطعی اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور، گفت: در این راستا دستور دادند اینترنت نباید قطع شود اما ما سیستم‌های خاص خودمان را داریم تا امنیت کنکور را تضمین کنیم.