تاثیر یک استراحت ۵ دقیقه‌ای بر بازیابی تمرکز

محققان دانشگاه سیدنی دریافته‌اند که یک استراحت کامل ۵ دقیقه‌ای و فکر نکردن تنها چیزی است که برای بازیابی تمرکز ، پس از درگیر شدن در کار‌های پیچیده نیاز دارید.

دکتر پل گینز، کارشناس روانشناسی تربیتی گفت: اگر می‌خواهید کار یا مطالعه شما پربارتر باشد، باید ۵ دقیقه استراحت کنید.

وی افزود: شما باید کار متفاوتی انجام دهید. رایانه یا تلفن خود را بردارید، کمی تنفس منظم انجام دهید، یا فقط ساکت بنشینید تا ذهن خود را از کار دور کنید. پیمایش در میان فیلم‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی استراحت نیست.

تیم تحقیقاتی، آزمایشی را با شرکت ۷۲ دانشجوی دانشگاه انجام داد که شامل یک آزمون ریاضی ۲۰ دقیقه‌ای بود و در ۳ شرایط مختلف برای هر گروه از شرکت کنندگان انجام شد.

یک گروه ۵ دقیقه استراحت کردند در حالی که گروه دوم استراحت نکردند، دانشجویان گروه سوم فیلمی در مورد جنگل‌های بامبو تماشا کردند.

میزان توجه و حواس پرتی برای هر گروه اندازه‌گیری شد و مشخص شد افرادی که پس از آزمون به مدت ۵ دقیقه استراحت خود به خودی داشتند، برای طولانی‌ترین زمان ممکن توجه خود را حفظ کردند، در حالی که گروه دوم و سوم حفظ در بازیابی تمرکز خود مشکل داشتند. 

نتایج نشان می‌دهد که می‌توان چرخه‌های استراحت را برای یک دوره ۵ دقیقه‌ای در هر ۲۵ دقیقه، چه در کلاس‌های درس یا محل‌های کاری که نیاز به تمرکز دارند و یا حتی کار‌های خانه اعمال کرد.

تاثیر یک استراحت ۵ دقیقه‌ای بر بازیابی تمرکز