۷۰ درصد سگ‌‌گزیدگی‌ها توسط سگ‌های صاحبدار اتفاق می‌افتد

محمدرضا شیرزادی درباره آمار ابتلا به هاری در کشور اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۰ هزار فرد حیوان‌گزیده به مراکز ما مراجعه کردند که ۸۰ درصد موارد مربوط به سگ‌گزیدگی و ۱۹ درصد مربوط به گربه و یک درصد نیز مربوط به گزش سایر حیوانات بوده است و ۱۴ مورد مبتلا به هاری در ایران داشتیم.

وی افزود: افرادی که نسبت به نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه اقدام می‌کنند نیز باید اطلاعات کافی از نحوه انتقال بیماری از طریق این حیوانات کسب کنند، زیرا ۷۰ درصد موارد سگ‌گزیدگی از سوی سگ‌های صاحب‌دار است!

شیرزادی تصریح کرد: متأسفانه انتقال هاری از سگ‌های صاحب‌دار نیز محتمل است، چون بسیاری از صاحبان سگ‌ها اطلاع دقیقی درباره نحوه مراقبت از حیوان و واکسیناسیون و جلوگیری از تماس سگ‌شان با سایر حیوانات ندارند.

علائم هاری در فرد حیوان‌گزیده

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه هاری یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش پستانداران و عمدتاً سگ به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: علائم هاری در فرد حیوان‌گزیده شامل احساس سوزش و گزگز در محل گزش است؛ تب بالا، اختلال بینایی و توهم، هذیان‌گویی و پرخاشگری از علائم بیماری است؛ فرد به‌تدریج به‌دلیل اختلال ریتم قلب به کما می‌رود و به‌دلیل ایست قلبی و التهاب مغز طی یک هفته تا ۱۰ روز فوت می‌کند! دوره کمون بیماری هاری از یک ماه تا چهار ماه و حداکثر یک سال است.

شیرزادی با اشاره به اینکه دوره بروز علائم پس از گزش بین یک تا چهار ماه و حداکثر یک سال است، تصریح کرد: ویروس هاری از طریق عصب به سیستم عصبی مرکزی می‌رسد و در صورتی که علائم بیماری در فرد بروز پیدا کند خطر مرگ فرد، صددرصد است بنابراین هر فردی که دچار حیوان‌گزیدگی می‌شود باید بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام واکسیناسیون مراجعه کند.

سالانه در کشورمان میلیارد‌ها تومان صرف پیشگیری از هاری می‌شود!

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: هر واکسن هاری حدود ۵ یورو برای کشور قیمت دارد و برای کسی که چهار نوبت واکسن تزریق می‌کند ۲۰ یورو هزینه می‌شود! و علاوه بر آن، هزینه‌های مربوط به نگهداری و تأمین زنجیره سرمای واکسن‌ها نیز وجود دارد و بنابراین سالانه در کشورمان میلیارد‌ها تومان صرف پیشگیری از هاری در افراد دچار حیوان‌گزیدگی می‌شود!

۷۰ درصد سگ‌‌گزیدگی‌ها توسط سگ‌های صاحبدار اتفاق می‌افتد