لزوم شکل گیری امداد محله محور

علیرضا فخاری در نشست با مدیران عامل آتش نشانی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای آتش نشان، گفت: شهدای آتش نشان در حقیقت پیش قراولان تأمین ایمنی برای شهروندان ما بوده‌اند. آتش نشان شدن خیلی سخت نیست، اما آتش نشان ماندن خیلی سخت‌تر است و نیازمند ویژگی‌های فردی خاصی است. در حقیقت دانستن و توانستن در این حوزه می‌تواند فرد را به نقطه اوج این هنرنمایی برساند.

وی افزود: داشتن روحیه ایثار و از خودگذشتگی مهمترین مؤلفه یک آتش نشان است. آتش نشانان حقیقتا مثل سرباز‌های گمنام عمل می‌کنند. موضوعات مربوط به حوزه آتش نشانی در تهران بزرگ با وجود حوادث غیر قابل پیش بینی میدان وسیع پر مخاطره‌ای است که کمبود تجهیزات و امکانات و حتی ایستگاه‌ها همگی در کنار هم نشان دهنده راه بلندی است که در پیش داریم. البته باید بدانیم که هنوز در امتحان‌ها ورود پیدا نکرده‌ایم. کار‌های سختی که ممکن است بیش از پیش ما را به مخاطره بیندازد.

استاندار تهران ادامه داد: در حوادثی همچون زلزله شدید شاید برای کمک نیازمند توانمندی‌های متعددی هستیم و در این حوادث نیرو‌های آتش نشانی بیشترین نقش آفرینی را دارند. در حقیقت در حوادثی که بزرگتر هستند ضریب نفوذ امدادرسانی باید با توانمندی‌ها و تجهیزات تناسب داشته باشد؛ لذا باید امداد محله محور را در دستور کار قرار دهیم. باید محلات را توانمند کنیم که در حوادث بزرگ منتظر ایستگاه نباشند و لازمه این کار نیز ارائه آموزش‌های لازم در حوزه ایمنی است که می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد: نیاز است آموزش را فراگیر کنیم به شکلی که بخش زیادی از جامعه شهرنشینی آموزش‌ها را دریافت کنند. علی رغم اینکه تجهیزات و امکانات هر روز متناسب با نیاز‌ها تغییر می‌کند نیاز است که به روز رسانی تجهیزات در دستور کار قرار گیرد. البته با توجه به هزینه‌های سنگین این کار سختی خواهد بود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم تعیین سازمان تجهیزات گفت: نیاز است که در هر ایستگاهی سازمان تجهیزاتی داشته باشیم تا بتوانیم برآورد‌های صحیحی از نیاز‌ها داشته باشیم تا نسبت به تأمین و رفع آن‌ها اقدام کنیم. اگر امداد محله محور شکل بگیرد می‌توان از ظرفیت خیرین برای تامین برخی از نیاز‌ها استفاده کرد. قطعا از سوی دیگر هوشمندسازی نیز اهمیت بسیاری دارد. مراکزی که ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند باید نظام آلارم آن‌ها با ساختار‌های درون ایستگاه‌ها مرتبط باشند. تانکر‌های حمل مواد آتش زا باید از طریق GPS با ساختار‌های ایستگاه‌های آتش نشانی لینک باشند و توسط شما رصد شوند.

وی افزود: همه ایستگاه‌ها در مواقعی که عملیات و ماموریت ندارند باید به حوزه آموزش بپردازند و در این حوزه فعال باشند تا نسبت به آموزش عموم مردم اقدام شود. عموما شهر‌ها دارای ساختار آموزشی مستقل و مرتبط با خود هستند. برای نگهداشت شهر‌ها و ارائه خدمات بهتر نیازمند آموزش‌های حرفه‌ای هستیم که در این مسیر اداره کل بحران ما می‌تواند به عنوان یک دستگاه هم افزا برای آتش نشانی عمل کند تا فرصت‌های جدیدی برای امداد و نجات اولیه فراهم شود.

لزوم شکل گیری امداد محله محور