قارچ شیتاکه سرشار از آنتی‌اکسیدان و مس

الهام فتاحی‌فر، سرپرست دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی درباره خواص انواع قارچ گفت: ۵ گونه عمده قارچ خوراکی در دنیا تولید می‌شود که ۸۵ درصد تولید جهانی، قارچ خوراکی است که قارچ دکمه‌ای ۳۰ درصد، قارچ‌های صدفی ۲۷ درصد، قارچ شیتاکه ۱۷ درصد و سایر قارچ‌ها ۲۶ درصد را شامل می‌شود.

او افزود: اکنون در ایران عمده تولید قارچ خوراکی کشور (بیش از ۹۹ درصد تولید)، قارچ خوراکی دکمه‌ای سفید و کمتر از ۱ درصد قارچ خوراکی صدفی است. با توجه به روند رو به رشد تولید قارچ خوراکی در دنیا و ایران، ایجاد تنوع در تولید گونه‌های قارچ خوراکی در کشور ضروری است، اما به دلیل عدم ترویج و فرهنگ مصرف این قارچ متأسفانه در ایران تولید چندانی مشاهده نمی‌شود.

سرپرست دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی درباره قارچ شیتاکه گفت: قارچ شیتاکه یک قارچ خوراکی با خواص دارویی قابل توجه است. قارچ شیتاکه با نام علمی Lentinula edodes دارای کلاهک با قطر ۵ تا ۲۰ سانتی‌متر و پایه مرکزی با طول ۵ تا ۱۰ سانتی متر است. رنگ سطح کلاهک قهوه‌ای روشن بوده که در سطح آن به ویژه در حاشیه کلاهک فلس‌هایی به رنگ روشن دیده می‌شود.

او ادامه داد: پرورش این قارچ بر روی بستر کشت‌هایی نظیر کلش گندم، برنج، جو، خاک اره، تراشه چوب، تفاله چغندرقند، سبوس گندم و برنج و نظایر آن انجام می‌شود. این قارچ خوراکی پس از قارچ دکمه‌ای و صدفی، دارای بیشترین میزان تولید در دنیاست. این نوع قارچ نیز دارای خواص دارویی قابل ملاحظه‌ای است که به ویژه بر اساس مستندات علمی و دارو‌های تجاری تولید شده از این قارچ، تأثیر آن در درمان بیماری سرطان مشخص شده است.

فتاحی‌فر در خصوص مزایای قارچ دارویی شیتاکه گفت: مصرف قارچ شیتاکه به‌عنوان یکی از منابع غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی کمک کند. همچنین این قارچ دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

او افزود: این قارچ به‌عنوان یکی از انواع قارچ‌هایی با بازار مصرف بالا در دنیا (بعد قارچ دکمه‌ای و صدفی)، یکی از خوش‌طعم‌ترین قارچ‌های گوشتی به شمار می‌رود که به صورت تازه‌خوری و فرآوری شده (خشک، پودر و…) استفاده می‌شود.

سرپرست دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی و ضوابط فنی صدور مجوز قارچ‌های پرورشی خاص (قارچ‌های گانودرما و شیتاکه) توسط این دفتر و همکاری محققان در اسفند سال ۱۳۹۷ تدوین و ابلاغ شده است، افزود: تولید این قارچ در کشور در حال حاضر به میزان محدود وجود دارد که با ترویج و فرهنگ‌سازی مصرف آن و افزایش آگاهی مصرف کنندگان در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت.

او در رابطه با نحوه مصرف قارچ شیتاکه در دنیا گفت: در دنیا از این قارچ برای مصارف غذایی مانند سوپ، پیتزا، غذا‌های آماده و همچنین برای درمان بیماری‌ها به صورت قرص و کپسول استفاده می‌شود. در ایران بیشترین کاربرد این قارچ در مواردی مثل تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سرطان است، همچنین در زمان کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم بعضاً تجویز می‌شد.