نخستین رنگ ضد امواج الکترومغناطیس نانویی تولید شد

با توجه به فراگیر شدن آلودگی امواج الکترومغناطیس در زندگی این آلودگی به عنوان یکی از معضلات بشر در عصر حاضر تبدیل شده است. آنتن‌های مخابراتی BTS، تلفن‌های همراه و بی‌سیم و مودم‌های وای فای از منابع اصلی تولیدکننده این امواج هستند. این امواج می‌توانند تأثیرات مخربی بر سلامت انسان و در برخی موارد ابتلا به سرطان را در پی داشته باشند.

از همین رو رنگ ضد امواج الکترومغناطیس نانویی در دنیا یکی از راهکار‌های مفید و جذاب برای جلوگیری از ورود امواج آلوده به ساختمان است.

یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، توانسته است برای اولین بار رنگ ضد امواج الکترومغناطیس نانویی را در داخل کشور به تولید صنعتی برساند.

رنگ ضد امواج الکترومغناطیس توانایی بالایی در تضعیف امواج الکترومغناطیس همراه با مشخصات فیزیکی خوب و سازگار با محیط زیست دارد. همچنین قیمت مناسب، این محصول را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محافظت ساختمان در برابر امواج الکترومغناطیس تبدیل کرده است.

 علی زینلی، مدیرعامل  این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ما در حوزه سلامت و ایمن‌سازی در برابر امواج الکترومغناطیس فعالیت می‌کند و تا کنون موفق به ثبت اختراعاتی چون؛ برچسب ضد امواج، کاغذ‌های ضد امواج، پنل‌های گچی ضد امواج و کاغذ دیواری‌های ضد امواج شده که همگی در حال حاضر تجاری سازی شده‌اند.

وی گفت: رنگ ضد امواج در تست‌های آزمایشگاهی مختلف موفقیت چشمگیری داشته است. ارزیابی خواص شیلدینگ محصول در اتاق آنتن و آزمایشگاه‌های ایزوله اندازه‌گیری شیلدینگ، انجام گرفته است. همچنین تست‌های تخصصی راندمان شیلدینگ در آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، آزمایشگاه آفاق دانشگاه علم و صنعت، آزمایشگاه SIMT شانگ‌های انجام گرفته و کارایی شیلدینگ رنگ ضد امواج الکترومغناطیس بالای ۹۹ درصد گزارش شده است.

 زینلی خاطرنشان کرد: این محصول دارای تاییدیه دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دلیل تطابق با ضوابط فنی واحد بازرسی و بررسی مواد و محصولات و استاندارد ISIRI ۱۲۰۹۸، موفق به دریافت مجوز تایید نانو مقیاس شده است.

وی در رابطه با عملکرد رنگ ضد امواج الکترومغناطیس گفت: در این رنگ همزمان از گرافیت انبساط یافته با ضخامت نانومتری و نانوذرات نقره استفاده شده است. حضور لایه‌های نانومتری گرافیت انبساط یافته موجب افزایش هدایت الکتریکی رنگ و همچنین افزایش بازدهی محافظت‌کنندگی در برابر امواج می‌شود.

او با تاکید بر این که نانوذرات نقره نقش افزایش دوام و عمر رنگ را نیز بر عهده دارند، ادامه داد: در این رنگ مکانیزم انعکاس و مکانیزم جذب به‌طور همزمان عمل می‌کنند و همین عامل موجب افزایش کارایی محافظت‌کنندگی این رنگ شده است.

مجری طرح، قابلیت پوشش‌دهی تمام سطوح اعم از سطوح بتنی، چوبی، پلیمری و فلزی و پایین بودن قیمت تمام شده را از مزایای رنگ‌های تولید شده ذکر کرد و گفت: این رنگ علاوه بر ویژگی ضد امواج، از خاصیت ضد میکروبی نیز برخوردار بوده و ده برابر از نمونه‌های مشابه خارجی ارزان‌تر است.

 زینلی یادآور شد: این محصول تنها در چند کشور در حال تولید بوده و ایران نیز هم اکنون جزو یکی از تولید کنندگان این محصول با فناوری بالاست و در حال ورود به عرصه صادرات هستیم و امیدواریم تا با صادر کردن این محصول به بازار جهانی ارز آوری خوبی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

نخستین رنگ ضد امواج الکترومغناطیس نانویی تولید شد