افتتاح مترو پرند در هفته دولت/ حاشیه نشینی، حریم تهران را مخدوش کرده است

علیرضا فخاری استاندار تهران گفت: پروژه مترو پرند یکی از پروژه‌های مهم است که برای توسعه محدوده استان از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: جمعیت وسیعی که در شهر پرند هستند نیازمند امکاناتی هستند که مترو می‌تواند به حمل و نقل این ساکنان کمک کند.

فخاری گفت: بر اساس مصوبه آخرین سفر رییس جمهور ان‌شاءالله بتوانیم در هفته دولت به بهره برداری برسد و تلاش می‌کنیم با اقدامات انجام شده شاهد افتتاح مناسب آن باشیم.

استاندار تهران گفت: اگر تاخیری هم در زمان افتتاح آن ایجاد شود قطعا طولانی نخواهد بود و امیدواریم در موعد مقرر به اتمام برسد.

وی در خصوص ساخت و ساز‌های غیر مجاز در تهران گفت: متاسفانه زمین و ساختمان جزو مواردی است که به عنوان ظرفیت اقتصادی برای عده‌ای استفاده می‌شود و در این زمینه به سمت سوداگری حرکت کردند.

وی با بیام اینکه شکل گیری پدیده حاشیه نشینی حریم تهران را مخدوش کرده گفت: ساخت و ساز‌های غیر مجاز متاسفانه طرح توسعه استان تهران را هم با مشکل مواجه می‌سازد.

فخاری گفت: ساخت و ساز‌های غیر مجاز قطعا نتیجه اهمال بوده که از مراجع قضایی درخواست کردیم ورود کنند که به همین سبب پرونده قضایی تشکیل شده و در موعد مقرر به نتیجه خواهد رسید.

استاندار تهران با بیان اینکه پیشگیری از تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز مقدم است گفت: باید تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها اقدامات را به صورت جدی رصد کنند و اجازه ندهند که این ساخت و ساز‌های غیر مجاز انجام شود.

وی در خصوص حادثه اخیر در خلازیر گفت: هیچ توجیه ندارد که برای تخریب یک ساختمان چهار ساختمان دیگر هم تخریب شود که باید از لحاظ کارشناسی بررسی شود.

فخاری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ایمنی بازار تهران گفت: بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تجارت شهر شناخته شده است و مرکزیت آن هم همواره مورد توجه بوده است. بازار به لحاظ وسعت و پذیرش تجار با یک عدم تناسب مواجه است که این موارد از دغدغه‌های موجود در این محدوده محسوب می‌شود. بازار متناسب با نظام حمل و نقل گذشته تنظیم شده است و بازار سنتی ما به لحاظ فیزیکی حفظ شده، اما شکل فعالیت‌ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در محدوده ۱۲ هکتاری فعالیت می‌کنند که نشان از عدم تناسب این دو مجموعه با یکدیگر است علاوه بر این، ملکیت در بازار بخشی برای اوقاف و برخی به لحاظ تاریخی قابل تبدیل  نیستند و در حقیقت مالکیت برای تجار نیست.

استاندار تهران گفت: جلسات متعددی در راستای ایمنی بازار برگزار شده و کارگروه‌هایی شکل گرفته که بررسی‌های میدانی را انجام و در نهایت موضوع به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا به عنوان ناظر و مجری طرح اصلاح بازار وارد عمل شود و ما هم نظارت صحیح را خواهیم داشت. موضوعی که در ستاد بحران کشور و استان مدنظر است با پیگیری رئیس سازمان بحران و وزیر کشور نیز موضوع دنبال می‌شود.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر در خصوص جابه‌جایی بازار تهران، محل جدید بازار پس از بررسی‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم برخی بخش‌ها و مشاغل را منتقل کنیم قطعا پس از مطالعات طرح انتقال بازار در دستور کار قرار می‌گیرد.

مترو