آخرین وضعیت مرز مهران؛حل مشکل حمل و نقل در آن سوی مرز

 استان ایلام به عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا (ع) هر ساله قدمگاه خیل عظیم زائران مشتاق از سراسر ایران و حتی سایر کشورها است که مرز بین المللی مهران را برای سفر زیارت اربعین انتخاب می‌کنند.

همزمان با سفر اربعین حسینی (ع) محورهای مواصلاتی استان ایلام شاهد حضور زائرانی است که در مسیر عتبات عالیات در حرکت هستند. این روزها هرچه به اربعین حسینی نزدیک تر می‌شویم تردد زائران در مرز بین المللی مهران در حال افزایش است.

مرز بین المللی مهران کماکان مرز اول تردد زائران در بین مرزهای کشور است، تردد در مرز بین المللی مهران پرحجم اما آرام و روان است. با توجه به افزایش حجم تردد زائران عتبات عالیات در جاده‌های استان، محورهای ارتباطی منتهی به مرز مهران تاکنون مشکل حادی در بحث ترافیک نداشته است.

تردد در محورهای استان ایلام روان است

جانشین پلیس راهور فراجا در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد به مرزهای شش گانه طی روزهای اخیر انجام شده که بیشتر این ترددها مربوط به مرز مهران بوده است.

سردار تیمور حسینی افزود: تردد در تمامی محورهای منتهی به مرزهای شش گانه کشور با عراق روان است، از ابتدای طرح تا به امروز هیچ مسئله و مشکل خاصی به لحاظ مشکلات ترافیکی در مبادی منتهی به مرزها و به ویژه مرز مهران که بیشترین تردد را داشته، نداشته‌ایم.

وی گفت: بیش از ۳۱ درصد سهم مراجعه به مرزها برای خروج از کشور مربوط به شهر مهران است.

وی در خصوص محورهای پرخطر در مسیر تردد زوار اربعین عنوان کرد: در محدوده‌ای از قسمت مسیر حمیل در استان کرمانشاه به سمت ایلام تقریباً بیش از ۴۰ کیلومتر از مسیر دوطرفه جداسازی نشده است.

جانشین پلیس راهور فراجا عنوان کرد: در این مسیرها متأسفانه مقداری با بحث سبقت‌های غیر مجاز مواجه هستیم، اما به همکاران به شدت این را تاکید کردیم که با تخلفات حادثه ساز به دلیل حفاظت از جان هم وطنان، برخورد قانونی را داشته باشند.

مسیر ایلام-مهران به صورت چهارخطه است

رئیس پلیس راه ایلام نیز اظهار داشت: در تمامی مسیرهای منتهی به شهر مهران، نیروهای پلیس راه در سطح راه‌های استان مستقر هستند.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی اضافه کرد: همچنین نیروهای دیگری از استان‌های معین و پلیس راهور برای کمک و خدمات رسانی به زائران در استان حضور دارند.

کهزادی افزود: در مسیر مهران-ایلام با توجه به اینکه چهارخطه شده ما مشکل خاصی نداریم، متأسفانه قسمت‌هایی از مسیر حمیل به ایلام جداسازی انجام نشده و به صورت دو طرفه است.

آخرین وضعیت مرز مهران؛حل مشکل حمل و نقل در آن سوی مرز

وی گفت: بارترافیکی که از این مسیر می‌آید به صورت مقطعی و در ساعاتی از روز است که همکاران در طول این مسیر حضور دارند و ترددها را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: ساعات پیک ترافیک در ساعت غروب است که مردم با توجه به خنکی هوا برنامه ریزی کرده‌اند که بیشتر ترددها در شب انجام می‌گیرد.

سرهنگ کهزادی بیان کرد: در مسیرهای ارتباطی استان نقطه‌ای که ایستایی و ترافیک پرحجم را داشته باشد، تاکنون نداشتیم و تردد به صورت روان است.

پارکینگ اربعین بیش از ۶۰ درصد ظرفیت آن پر شده است

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا نیز در پایانه مرزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تقریباً موج سنگین حضور زائران در مرز مهران و سایر مرزها شروع شده است.

سردار محمد شرفی افزود: موج سنگین خودروها از محدوده کرمانشاه به سمت ایلام و مهران در حرکت هستند و یک ترافیک خیلی سنگین ولی روان را داریم.

وی گفت: پیش بینی بر این است که امروز صبح و ساعت‌های نزدیک ظهر حجم بسیار زیادی از زائران در مرز مهران را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: پارکینگ‌های داخل شهر مهران پر شده، هم اکنون خودروها به سمت پارکینگ‌ها هدایت می‌شوند، پارکینگ اربعین نیز بیش از ۶۰ درصد ظرفیت آن پر شده است، این احتمال وجود دارد که از فردا و پس فردا ظرفیت پارکینگ اربعین تکمیل شود.

.وی عنوان کرد: توصیه ما این است با توجه به اینکه همه مرزها به صورت شبانه روزی آماده پذیرش زائرین است، زائرین به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که از سایر مرزها نیز استفاده کنند.

مشکلی حمل و نقل آن سوی مرز مهران حل شد

فرماندار مهران اظهار داشت: دیروز بیش از ۱۱۷ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

علی عباس شفیعی افزود: همه امکاناتی که لازم است برای خدمات رسانی به زائران در مرز مهران فراهم است.

وی گفت: پارکینگ‌های شهر و اربعین در حال پذیرش خودروهای شخصی هستند، اتوبوس‌های زیادی نیز در داخل شهر و اطراف پارکینگ اربعین وجود دارد و نسبت به انتقال زائران به پایانه مرزی اقدام می‌کنند.

آخرین وضعیت مرز مهران؛حل مشکل حمل و نقل در آن سوی مرز

وی ادامه داد: در آن طرف مرز مهران یعنی زرباطیه عراق نیز همه امکانات لازم برای جابجایی و انتقال زائران به کربلای معلی و نجف اشرف فراهم است

فرماندار مهران افزود: مشکلات روزهای گذشته حل شده، هیچ مشکلی در بحث حمل و نقل نداریم به وفور اتوبوس‌های عراقی در حال انتقال زائران به کربلا و نجف هستند.

توزیع آب و یخ در زرباطیه عراق

استاندار ایلام نیز عصر جمعه در جریان بازدید از پایانه زرباطیه عراق اظهار کرد: آب و یخ مورد نیاز زوار در پایانه زرباطیه تأمین و توسط نیروی‌های عراقی بین زوار توزیع می‌شود.

حسن بهرام نیا با اشاره به اینکه خدمات‌دهی به زوار در مهران به آن‌سوی مرز گسترش یافته است، عنوان کرد: اتوبوس به تعداد کافی برای انتقال زوار از پایانه زرباطیه به نجف و کربلا فراهم است.

وی گفت: اتوبوس‌ها با نرخ مصوب کار جابه‌جایی زوار را انجام می‌دهند، خدمات‌رسانی به زوار تا سوار شدن به اتوبوس در مرز زرباطیه ادامه دارد.

آخرین وضعیت مرز مهران؛حل مشکل حمل و نقل در آن سوی مرز