مصرف بیش از حد قند و شکر، یکی از عوامل گرفتگی عروق

بر اساس تحقیقی که در مجله انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) منتشر شد، در صورت استفاده بیش از حد قند و شکر ، مازاد آن به چربی تبدیل و ذخیره می‌شود؛ این بافت چربی که در اطراف قلب و شکم قرار دارد، مواد شیمیایی را در بدن آزاد می‌کند که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

محققان در این مطالعه مشاهده‌ای، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر (مانند نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا) و هم قند اضافه‌شده به غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را برای شیرینی (مثلاً هنگام پخت و پز یا در غذا‌های فرآوری‌شده) بررسی و ارتباط بین مصرف طولانی مدت قند و ذخایر چربی در اطراف قلب و سایر اندام‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان در این تحقیق مصرف غذا و نوشیدنی ۳ هزار و ۷۰ شرکت کننده سالم ۱۸ تا ۳۰ سال را در یک دوره ۲۰ ساله (۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵) اندازه گیری کردند؛ پس از ۲۵ سال (در سال ۲۰۱۰) نیزتوموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن قفسه سینه و شکم برای اندازه گیری حجم چربی در شکم و اطراف قلب انجام شد.

بر اساس نتایج این تحقیق مصرف شکر در دوره ۲۰ ساله با حجم چربی در مراحل بعدی زندگی ارتباط داشت و مصرف بیشتر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و شکر افزوده شده به صورت گام به گام به ذخیره چربی بیشتر در اطراف اندام‌ها ارتباط دارد.

لین استفن نویسنده این تحقیق از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه‌سوتا، توصیه کرد میزان شکر اضافه شده مصرفی در روز کاهش یابد و افراد به جای نوشیدنی‌های شیرین، آب بخورند و میان‌وعده‌های سالم‌تر را به جای غذا‌های غنی از قند افزوده مانند کیک انتخاب کنند.

این محقق گفت: همه باید برچسب‌های مواد غذایی را بخوانند تا میزان شکر اضافه شده در چیزی که می‌خرند، بررسی کنند؛ آگاهی بیشتر از قند پنهان کمک می‌کند تا میزان استفاده از شکر کاهش یاید.

مصرف بیش از حد قند و شکر، یکی از عوامل گرفتگی عروق