محصولات پاک کننده، سموم ناسالم منتشر می‌کنند

الکسیس تمکین، محقق ارشد سم شناسی ، گفت: این مطالعه زنگ خطری برای مصرف کنندگان، محققان و تنظیم کنندگان است تا از خطرات احتمالی مرتبط با مواد شیمیایی متعددی که وارد هوای داخل خانه می‌شوند آگاه شوند.

او در ادامه افزود: یافته‌های ما بر روشی برای کاهش قرار گرفتن در معرض این تمیزکننده‌های خطرناک تأکید می‌کند.

در کل، دانشمندان ۳۰ محصول تمیز کننده را آزمایش کردند. آن‌ها شامل ترکیبی از پاک کننده های چندمنظوره و شیشه پاک کن و همچنین خوشبو کننده‌های هوا بودند.

این تجزیه و تحلیل ۵۳۰ تمیزکننده منحصر به فرد، پتانسیل ایجاد مضرات سلامتی مانند آسیب به سیستم تنفسی، افزایش خطر سرطان و مشکلات رشد و تولید مثل را شناسایی کرد.

طبق این مطالعه، در حالی که تمیزکننده‌ها هم بر هوای داخل و هم بر هوای بیرون تأثیر می‌گذارند، تأثیر آن‌ها در داخل بسیار بیشتر است. به گفته محققان، تأثیر آن‌ها بر هوای داخل ساختمان دو تا پنج برابر بیشتر از تأثیر آن بر هوای بیرون است و احتمالاً ۱۰ برابر بیشتر است. برخی از محصولات برای روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها مواد مضر منتشر می‌کنند.

طبق گفته محققان، افرادی که در صنعت نظافت کار می‌کنند ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر آسم هستند. همچنین خطر ابتلاء به بیماری مزمن انسدادی ریه در آن‌ها ۴۳ درصد بیشتر است. زنانی که این کار را انجام می‌دهند نیز در معرض خطر بیشتر ابتلاء به سرطان ریه هستند.

به نظر می‌رسد استفاده بیشتر از برخی پاک کننده‌های داخلی نیز بر جنین و نوزادان تأثیر می‌گذارد. این مواد با خطر بیشتر آسم و خس خس سینه در دوران کودکی همراه بود.