اختلالات روانی عملکرد جنسی زنان راکاهش می‌دهد

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا ، اختلال عملکرد جنسی مشکل شایعی در زنان است که بر کیفیت زندگی اثر منفی میگذارد. فاکتورهای متعددی بر عملکرد جنسی اثر دارند که هدف از اين تحقيق كه توسط تیم دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد واحد کرج انجام شده، تعیین همبستگی بین افسردگی با ابعاد عملکرد جنسی در زنان متاهل بوده است.

این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی ۲۰۰ زن متاهل انجام شد و روش نمونه گیری در آن به روش نمونه گیری تصادفی بود. اطلاعات به روش مصاحبه جمع‌آوری شد و با ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم مشخصات دموگرافیک مقیاس افسردگی مربوط به مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک و شاخص عملکرد جنسی زنان جمع‌آوری شدند. اطلاعات توسط نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.

یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره شاخص عملکرد جنسی ۵ ± ۲۰.۵۹ و میانگین نمره افسردگی ۱۱.۶۳ ± ۱۷.۶۱ بود و ۷۴.۵ درصد زنان اختلال جنسی متوسط و ۴۴.۵ درصد افسردگی خفیفی داشتند. بیشترین مشکلات جنسی اختلال در برانگیختگی جنسی، اختلال در ارگاسم و اختلال در تمایل جنسی بود.

همبستگی معکوس معناداری بین افسردگی با برانگیختگی جنسی، ارگاسم، رضایت جنسی، درد جنسی و نمره کل شاخص عملکرد جنسی زنان ۱۱ درصد وجود داشت.

نتایج این تحقیق که در کتاب مقالات هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده نیز به چاپ رسیده است، نشان داد: زنانی که افسردگی بیشتری داشتند، اختلال در برانگیختگی، دیس‌پارونیا، اختلال ارگاسم و نارضایتی جنسی بیشتری داشتند.

این یافتهها نشان داد که اختلالات روانی ممکن است اختلال عملکرد جنسی زنان را افزایش دهد.