دیابتی‌های مجازبه روزه‌داری دردو سه مرحله افطارکنند

به گزارش افکار نیوز،دكتر اسدالله رجب در گفتوگو با ايسنا ، افزود: ديابتيهايي كه سن آنان بالاست و مايل به روزهداري هستند بايد فشار خون و وضعيت قلب آنها علاوه بر قند خونشان كنترل شود تا مشخص شود كه آيا آمادگي روزهداري را دارند يا نه، از سوي ديگر ديابتيهاي مجاز به روزهداري در ماه شعبان يكي دو روز روزه بگيرند تا بدن اين بيماران با شرايط روزهداري هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: دیابتی‌هایی که دارو مصرف می‌کنند و روزه می‌گیرند باید ارتباط تنگاتنگی با پزشک معالج خود داشته باشند تا اگر هنگام روزه‌داری دچار مشکل شدند، پزشک میزان دارویشان را با کالری مصرفی تنظیم کند.

رجب در ادامه گفت: داروی متفورمین میزان انسولین بدن را افزایش نمی‌دهد بلکه حساسیت بدن را به انسولین بیشتر می‌کند، در نتیجه بیمار با مصرف این قرص دچار افت قند نمی‌شود. روزه‌داری برای بیمارانی که متفورمین مصرف می‌کنند یا بدون مصرف دارو قند خون خود را کنترل می‌کنند، مفید است چون بیشتر این بیماران دچار افزایش وزن هستند و با روزه‌داری می‌توانند وزن خود را کاهش دهند.

رییس انجمن دیابت با بیان اینکه بیشتر دیابتی‌های تحت درمان با انسولین اجازه روزه‌داری ندارند، تصریح کرد: برخی موارد خاص از بیماران مجاز به گرفتن روزه هستند. قند این دیابتی‌ها در سه ماه پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باید در حد طبیعی باشد.

وی افزود: قند دیابتی‌ها پیش از سحر و افطار باید ۹۰ تا ۱۳۰، دو ساعت پس از افطار و سحر ۱۶۰ باشد و حدود ساعت ۱۳ تا ۱۵ کمتر از ۷۰ نباشد البته برای دیابتی‌هایی که انسولین تزریق می‌کنند بسیار دشوار است که قند خود را در این حد کنترل کنند.

رییس انجمن دیابت در ادامه گفت: دیابتی‌های نوع ۲ که از داروهای پایین‌ آورنده قند خون مانند گلیبن کلامید استفاده می‌کنند، یا قند خون خود را بدون دارو کنترل می‌کنند باید قندشان پیش از افطار و سحر بین ۹۰ تا ۱۳۰ باشد. بین ساعت ۱۳ تا ۱۵، قند کمتر از ۷۰ و دو ساعت پس از افطار و سحر بالای ۱۸۰ نباشد.

رجب در پايان تاكيد كرد: هنگام روزهداري بايد وعده نهار حذف شود بنابراين ديابتيها نبايد هنگام سحر و افطار در خوردن غذا افراط كنند چون ممكن است قند خون آنها از حالت طبيعي خارج شود از سوي ديگر ممكن است دچار اضافه وزن شوند.