تبعات سنگین کرونا بر نوجوانان و دانش‌آموزان

 در این نشست که با حضور دکتر امید عبداللهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی ­اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دکتر نظرمنصوری مدیر امور مسائل و آسیب‌های اجتماعی، جواد خاندوزی مسئول میز خودکشی و جمعی از کارشناسان ستاد فرهنگی و اجتماعی و ستاد تعلیم و تربیت همراه بود، عبدالهی گفت: با توجه به وجود برخی حوزه‌های مشترک بین ستادها باید برخی از میزها با همکاری مشترک بین ستادها به مسیر خود ادامه دهد و میز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان از جمله این میزهاست.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش متولی موضوعات مرتبط با دانش آموزان است و از سوی دیگر عمده آسیب‌هایی که متوجه دانش‌آموزان است در بسترهایی خارج از آموزش و پرورش شکل می‌گیرد باید مسیر میز آسیب‌های اجتماعی در موضوع دانش آموزان در همکاری با ستاد تعلیم و تربیت مشخص شود.

دکتر تجلی‌نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از طرح نماد به‌عنوان یکی از مهمترین سامانه‌های رصدی و آینده‌پژوهی آسیب‌های اجتماعی کشور یاد کرده که در ساحت‌های آموزش‌های ارتقایی و مداخلات حمایتی و مراقبتی متکفل شناسایی، تشخیص و مداخله در مسائل و آسیب‌های اجتماعی بالقوه و بالفعل ناظر به محیط مدارس کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا دارای تبعات سنگینی در حوزه نوجوانان و دانش‌آموزی کشور داشته است که موضوع آموزش پایدار را تحت تاثیر قرار داده مواردی مثل یتیم ­شدن تعدادی از کودکان، سوگ ناتمام، اختلال روانی، لطمه ­دیدن آموزش، میزان بالای اخبار جعلی و دروغین، افسردگی، افکار خودکشی، اختلال خواب و ... را از جمله مواردی دانست که از رهگذر دوران پاندمی گریبان دانش‌آموزان کشور را گرفته است و افزود: اگر سلامت جسمی، روحی و روانی دانش­‌آموزان تأمین نشود، آموزش پایدار، کامل و مؤثر نخواهد بود.

دکتر تجلی­‌نیا در ادامه به مشکلات طرح نماد پرداخت و با اشاره به بازنویسی شدن چندین باره این سامانه، آن را یکی از آفاتی دانست که طی چند ساله اخیر، از زمان راه‌اندازی این سامانه، تداوم و اعتبار نتایج آن را با اشکال مواجه کرده است.

وی با ذکر نقاط قوت این طرح، ضرورت تصویب آئین‌نامه اجرایی آن را از ملزمات تداوم و پیگیری آن در برنامه‌های توسعه کشور عنوان کرد.

تبعات سنگین کرونا بر نوجوانان و دانش‌آموزان

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی،  در ادامه جلسه موضوع همکاری­های مشترک، مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد طی جلسات آتی ضمن بررسی چالش‌ها و مسائل این طرح با مشارکت ستاد فرهنگی و ­اجتماعی و ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، سیاست‌ها و راهکارهای موثر برای مشارکت دستگاه‌ها و گفتمان‌سازی سامانه نماد در سطح کشور بررسی و پیشنهاداتی برای طرح در ستاد فرهنگی و اجتماعی تهیه و تدوین شود.