به گزارش افکار نیوز،نادر جهان آرای در گفتگو با مهر درباره اجرای نظام ۳-۳-۶ گفت: اجرای این نظام نیازمند مدیریت و ساماندهی مناسب بود که خوشبختانه هم اکنون این مدیریت در تمامی مدارس کشور ایجاد شده است و حتی بسیاری از کلاسهای اول راهنمایی در اختیار پایه ششمی ها قرار گرفته است.

وی در مورد تراکم دانش آموزان در مقطع ششم ابتدایی افزود: هم اکنون یک میلیون دانش آموز پنجم ابتدایی به پایه ششم می روند و با توجه به تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه جمعیت هیچ کلاسی نباید بیشتر از ۳۵ نفر باشد این تعداد دانش آموز در هر کلاس منطقی است. ضمن آنکه در روستاها به مراتب تراکم دانش آموزان کمتر است.

رسانه ها و معلمان بهترین ناظران اجرای ۳-۳ - ۶

جهان آرای با اشاره به تغییر کتب درسی دو پایه دوم و ششم ابتدایی گفت: رسانه های جمعی، اساتید دانشگاهی و معلمان مدارس بهترین ناظر اجرای نظام ۳-۳ - ۶ و تغییرات محتوای کتابها هستند و قطعاً نظرات آنها می تواند نقش موثری در برطرف کردن ایرادات احتمالی تغییرات کتابهای درسی داشته باشد.

به گفته این کارشناس، اکنون کتابهای پایه دوم ابتدایی تغییر کرده و کتابهای پایه ششم ابتدایی نیز پس از تحقیقات لازم از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی تدوین و به زیر چاپ رفته است.

وی افزود: محتوای کتابهای درسی این دو پایه براساس سند درسی ملی تدوین شده است و اگرچه کارگروه های فعال سازمان پژوهش این کتابها را پس از یک سال تحقیق و پژوهش تالیف کرده اند، اما ممکن است باز هم در بحثمحتوا و یا نگارش مطالب ایرادات احتمالی وجود داشته باشد که این ایرادات را معلمان، رسانه های جمعی و اساتید دانشگاهی می توانند به کارشناسان منتقل کنند.

جهان آرای تصریح کرد: با توجه به اجرای نظام ۳-۳ - ۶ و ایجاد یک پایه جدید ضروری است که معلمان و رسانه ها و کارشناسان خود نظارتی جدی روی این موضوع داشته باشند تا نقدها و نظرات بدرستی انعکاس یابد و کارشناسان سازمان پژوهش بتوانند تغییرات موردی را در کتابها ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل آموزشی تصریح کرد: محتوای کتاب های تغییر یافته و یا کتب جدید التاسیس باید ارتباط طولی با دروس پایه های بالاتر و پایین تر داشته باشد. همچنین ارتباط عرضی دروس با سایر دروس همان پایه نیز باید مورد توجه باشد.