زیبایی با طعم مسمومیت

به گزارش افکار نیوز،حسن تأمینیلیچایی در گفتوگو با خانه ملت٬ با اشاره به هشدارهای مسئولان حوزه سلامت درباره افزایش چشمگیر مواد آرایشی و بهداشتی در کشور٬ تصریح کرد: متأسفانه سن مصرف لوازم آرایشی در کشور پائین آمده و آمارها نشان دهنده موقعیت هشدار هستند.


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از واردات بی‌رویه مواد آرایشی و بهداشتی به‌صورت رسمی و غیررسمی، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر گرایش خانم‌های ایرانی به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته است.


وی با مد نظر قرار دادن قاچاق گسترده محصولات آرایشی و بهداشتی به‌داخل کشور، اعلام کرد: قاچاق این‌گونه محصولات، تمام بخش‌های کشور از جمله اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی را تحت شعاع قرار خواهد داد.


این نماینده مجلس نهم٬ درباره تبعات استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و بی‌کیفیت، توضیح داد: واردات قاچاق این‌گونه محصولات به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه، فاقد کیفیت مناسب است به همین جهت استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.


نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: چندی پیش مسئولان وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی اعلام کردند که وجود آلودگی به سرب و جیوه در مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز موجب بروز صدمات جدی به سلامت مصرف کنندگان این لوازم می‌شود.


وی بر لزوم نظارت بیشتر در واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تأکید کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون طرحی به نام سامانه نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی اجرایی شده است که می‌تواند حوزه نظارتی دستگاه اجرایی را تقویت بخشد.


تأمینی‌لیچایی٬ افزود: این سامانه سیستمی است که کالا را به‌وسیله برچسب الکترونیک از هنگام ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد پایش و نظارت می‌کند؛ از این‌رو مسئولان باید برای کنترل محصولات قاچاق چاره‌ای بیاندیشند.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با تأکید بر این که دولت به‌ویژه وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی باید جایگاه خود را در کنترل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص کنند، یاد‌آور شد: هم‌اکنون متولی نظارت و کنترل این‌گونه محصولات تعیین نشده است. اگر دولت برای کنترل بازار لوازم آرایشی و بهداشتی مصمم است باید برای این موضوع برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهد.


این در حالی است که واردات قانونی لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار در سال است و تولیدات داخل برای نیاز ۱۰ درصد هم جوابگو نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز کشور به طور قاچاق تأمین میشود.