نگاه پیشگیرانه باید در راس کار‌های شهرداری قرار گیرد

جمعی از اعضای شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران با حضور در دفتر دادستان کل کشور با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موحدی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار دادستان کل کشور ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات صورت گرفته در بهبود وضعیت شهری و خدمت رسانی بهتر به مردم گفت: بین وظایف و تکالیف شهرداری‌ها و دادستانی کل به ویژه در حوزه حقوق عامه مشترکات زیادی وجود دارد و امیدواریم این دیدار و نشست‌های بعدی در نهایت موجب و گره‌گشایی از مسائل و مشکلات و جلب رضایت مردم شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موحدی با این پیشنهاد که لازم جلسات و نشست‌های تخصصی بین دادستانی کل و شورای شهر تهران به صورت منظم، هدفمند و برنامه‌ریزی شده دنبال گردد گفت: معتقد هستیم هرکاری که در آن مشکلی از مردم برطرف شده و موجب تسهیل در روند زندگی افراد شود باید مورد توجه قرار گیرد. در مسائل شهری و مدیریت شهری نقش دادستان‌های سراسر کشور یک نقش جلوبرنده و برطرف کننده موانع است که لازم است به صورت تخصصی بر این موضوع تمرکز شود.

حقوق عامه ظرفیت مناسب برای برنامه ریزی و کار مشترک 

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و مسائل در حوزه شهری را می‌توان با بهره گیری از ظرفیت دادستان‌ها و معاونین حقوق عامه آن‌ها برطرف کرد گفت: ترکی که معاون پیگیری حقوق عامه دادستانی کل هستند یک ظرفیت عالی برای این همکاری و رفع موانع در سطح کلان هستند که تاکید داریم این تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی همچون گذشته ادامه یابد.

دادستان کل کشور افزود: بسیاری از پرونده‌های مربوط به شورای شهر و شهرداری‌ها که در دیوان عدالت اداری و دیگر بخش‌های قوه قضاییه مطرح رسیدگی است را می‌توان با میانجی‌گری و صلح و سازش برطرف کرد. اگر این نگاه میانجی‌گرانه در بین اصحاب دعوا تقویت شود بسیاری از پرونده‌های موجود مختومه خواهد شد. 

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موحدی نگاه به مسائل پیشگیرانه را امری حیاتی در حوزه وظایف و تکالیف شورای شهر و شهرداری دانست و گفت: تشکیل پرونده‌های مختلف حقوقی و قضایی مولود بی‌توجهی به مسائل پیشگیرانه است. معتقد هستیم همه ما در حوزه وظایف و اختیارات خود باید مسئله پیشگیری را در مرکز توجهات قرار داده و قبل از هر اقدامی به پیوست پیشگیرانه آن توجه کنیم.

وی تعامل و همکاری بین دستگاهی را امری مطلوب و موجب رفع گرفتاری‌های مردمی عنوان کرد و گفت: باید تعامل و هم‌افزایی بین شهرداری‌ها و دادسرا‌ها تقویت شده و نگاه به حل مشکلات یک نگاه فرادستگاهی باشد. ثمرات و فواید این تعاملات به نفع مردم، دستگاه‌ها و نهایتا نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و شاهد بر این ادعا اقدامات خوب صورت گرفته بین شهرداری تهران و دستگاه قضایی است که موجب کاهش آمار ساختمان‌های ناایمن و نیز رفع تصرفات غیرقانونی منطقه خلازیر شده است.

به امنیت روانی جامعه توجه شود

دادستان کل کشور در بخش پایانی سخنان گفت: هر اقدامی هرچند اگر کوچک و ساده هم به‌نظر برسد در افزایش امنیت روانی مردم موثر بوده و امیدواری به بهبود مسائل و مشکلات را تقویت می‌کند، لذا ما در دادستانی کل به صورت کلان و معاونت حقوق عامه ما به صورت جزئی و مصداقی آماده هرگونه همکاری و تعامل با شورای شهر تهران و شهرداری هستیم که بتوان با احصاء مشکلات و مسائل مشترک گامی رو به جلو در جهت رفع مشکلات مردم برداریم.

گفتنی است در این دیدار چمران و هیئت همراه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و فعالیت‌های در دست اجرای شورای شهر تهران پرداختند.

نگاه پیشگیرانه باید در راس کار‌های شهرداری قرار گیرد