افرادی که فشار خون بالا دارند صبحانه چه باید بخورند؟

اگر فشارخون بالا دارید، ممکن است از خود بپرسید:« آیا مصرف تخم مرغ برای من خوب است یا خیر؟

دکتر هاوسواتر، متخصص قلب در NYU Langone Health در شهر نیویورک می‌گوید: «واقعیت این است که تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و چربی با کیفیت بالا است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و ممکن است منجر به کاهش مصرف غذاهای ناسالم شود.»

دکتر هاوسواتر می‌افزاید: «تخم‌مرغ‌ها تأثیر مستقیمی بر فشار خون ندارند؛ برای مثال، خوردن چند تخم‌مرغ باعث افزایش ناگهانی یا سقوط ناگهانی نمی‌شود، اما ممکن است اثر غیرمستقیم داشته باشند زیرا حاوی پتاسیم و کلسیم هستند که به کاهش فشار خون کمک می کند.»

دکتر هاسواتر می گوید:«به لطف تراکم مواد مغذی، تخم مرغ می تواند نقش حمایتی را در یک رژیم غذایی سالم برای قلب ایفا کند که به طور کلی عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد، به خصوص اگر آنها با سایر گزینه های مغذی همراه باشند.»

صبحانه

تحقیق در مورد تخم مرغ

تحقیقات اخیر در مورد رابطه بین تخم مرغ و بیماری های قلبی عروقی نتایج متضادی را به همراه داشته است:

یک متاآنالیز در BMJ به سه مطالعه بزرگ در ایالات متحده پرداخت و دریافت که مصرف حداکثر یک تخم مرغ در روز با خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط نیست و ممکن است در واقع خطر ابتلا به این بیماری را در جمعیت های آسیایی کاهش دهد.

مطالعه‌ای در مجله Nutrients در مورد مصرف طولانی‌مدت تخم‌مرغ در میان زنان فرانسوی نشان داد که بین خوردن تا هفت عدد تخم‌مرغ در هفته و خطر افزایش فشار خون ارتباط وجود دارد.

متاآنالیز دیگری که در Current Hypertension Reports منتشر شد، هیچ اثر قابل توجهی بر فشار خون ناشی از مصرف تخم مرغ نشان نداد.

چرا این یافته ها بسیار متفاوت هستند؟

دکتر هاوسواتر می گوید: «دسته بندی تحقیقات تغذیه به طور کلی چالش برانگیز است، تا حدی به این دلیل که کنترل متغیرها دشوار است؛ اضافه کردن یا حذف یک غذای واحد از رژیم غذایی فرد بدون در نظر گرفتن غذاهایی که ممکن است جایگزین آن شده باشند، دشوار است.» به عنوان مثال، دکتر هاوسواتر اشاره می کند که حذف تخم مرغ و سپس خوردن شیرینی به جای آن یک تغییر نادرست است.

همچنین، تفکر در مورد کلسترول، ماده مومی شکلی که در جریان خون ما حرکت می کند و می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد، در چند دهه گذشته تغییر کرده است. در گذشته، از آنجایی که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اغلب به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می شد که از مصرف آن اجتناب کنند. اما دیگر اینطور نیست.

به طور کلی، خوردن تخم مرغ بر فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک تأثیر نمی گذارد. صرف نظر از آن، مصرف ۳ تا ۵ تخم مرغ کامل در هفته ایمن به نظر می رسد و با راهنمایی های انجمن قلب آمریکا مطابقت دارد.