ارزش غذایی انگور

به گزارش افکارنیوز، انگور از نظر ارزش غذایی و خواص بهداشتی، دارای سودمندیهای بسیار است. از مهمترین مواد قندی موجود در حبه های انگور تازه، ساکاروز، گلوگز و دکستروز می باشد. از اسیدهای آلی اسید فرمیک، اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک را می توان نام برد. نمک های کانی مانند آهک، منیزیم، آهن، منگنز، سیلیس وجود دارد. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰گرم انگور تازه ۶۷ کیلوکالری است.

خواص انگور

انگور میوه ای است بهشتی که شامل ویتامین آ، ب و ثمی باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. امروزه در طب درمان های طبیعی(نتروپت)، از رژیم های مختلف انگور استفاده می کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری های یبوست، عوارض رماتیسم، کم خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می دانند. انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور میل نکنید، زیرا دچار دل درد می شوید. یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است. انگور قند خون را نیز تنظیم می کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می توانند از انگور بهره زیادی ببرند. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید.

انگور یکی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویج، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند. البته این میوه ها را با هم در آب میوه گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند.

خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند و در کنترل فشار خون موثر است. انگور و سیب هر دو میوه های بهشتی هستند، که افراد مبتلا به ناراحتی های قلب و اعصاب می توانند آب را نیز در طی روز بنوشند.

انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون(نقرس) مناسب و سازگار است. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی اشتهایی، نفخ، سردرد، تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن انگور تازه برطرف می شود.

خود انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده ها و شیر انگور خاصیت ملین دارد. برگ آن مقوی و قابض و دم کرده آن مدر است. آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسکین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی ها بکار می رود و دانه های خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محکم کرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود میاورد در همه حال انگور و برگ و شیره و دانه های خشک شده و دانه های نارس(غوره) و دانه تخمیر شده(سرکه) مصرف دارند.

مشخصات انواع انگور

انگورها را به ۲ گروه می توان تقسیم کرد. یکی انگورهای کشمشی که برای تهیه سبزه و دیگر کشمش مورد استفاده قرار می گیرند. دیگری انگورهایی که که غالباً دانه دار بوده و برای تهیه آب انگور به مصرف می رسند.

کشمش: کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است.

همچنین خانم های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود.
انگور خاصیت قلیایی دارد و باعثقلیایی شدن خود می شود. و از این لحاظ هر کیلوی آن معادل یک لیتر آب معدنی است. به علت وجود مواد قندی زیاد انرژی زا است و حرارت بدن را تامین می کنند. به علت داشتن پتاسیم مقوی قلب و یک داروی مؤثر برای کم خونی است زیرا دارای آهن، منگنز و منیزیم است. آب انگور در رژیم غذایی افراد چاق که بخواهند لاغر شوند زیاد مصرف می شود و به علت کم داشتن مواد چربی مانع افزایش وزن می شود.

درخت انگور که درخت مو نیز نامیده می شود درختچه ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می رود. ساقه آن گره دار و دارای برگهای متناوب است. برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تیره می باشد. گلهای آن کوچک، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر می شود. میوه درخت انگور، گوشتدار و شیرین و برنگهای مختلف است.

خواص درمانی میوه انگور

انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است.
۱) اخلاط بدن را متعادل می کند.
۲) بسیار مقوی و مغذی است.
۳) خون را تصفیه می کند.
۴) سینه و ریه را صاف و تمیز می کند.
۵) برطرف کننده یبوست است.
۶) انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.
۷) در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است.
۸) برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود
۹) برای درمان نقرس بسیار مفید است.
۱۰) آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفع و عوارض دیگر می گردد.
۱۱) انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از ساید اوریک، سنگهای صفراوی و مسمومیت های مزمن(مسمومیت از سرب یا جیوه) پاک کنند. اینگونه اشخاص باید در هر هفته بمدت ۲روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدر مصرف روزانه تقریباً ۲ کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگر مصرف کنند فقط می توانند آب بنوشند.
۱۲) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر نیز مفید است.
۱۳) برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیمگرم محتوی کمی جوش شیرین بشویید.
۱۴) زیاد روی در مصرف آب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند.
خواص طبی روغن هسته انگور روغن هسته انگور گرم کننده بدن است، این روغن ضد یبوست می باشد. از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.

خواص طبی هسته انگور

هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است:
۱) دارای تانن است بنابراین قابض است.
۲) اسهال را برطرف می کند.
۳) ترشح ادرار و اسپرم را کم می کند.
۴) گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می دهند.
۵) هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.

خواص طبی پوست انگور

پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است:

خواص طبی برگ مو

۱. برگ مو قابض است.
۲. دم کرده برگهای جوان مو اسهال خونی را برطرف می کند.
۳. برای خونریزی مفید است.
۴. در دفع نقرس و زردی موثر است.
۵. استفراغ را برطرف می کند.
۶. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی موثر است.
۷. هنگامی که پوست صورت قرمز می شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید درد.
۸. گرد برگهای جوان و خشک شده مو، اثر خوبی در رفع خونریزیهای رحم و خون آمدن از بینی دارد.
۹. برای برطرف کردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه کرده و دست و پا را بمدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
۱۰. برای تهیه دم کرده برگ مو، مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ مو را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
۱۱. از دم کرده برگ مو می توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد.
۱۲. دم کرده برگ مو برای رفع واریس مفید است.
دانه دانه خوردن آن گواراتر است و اندوه را می زداید بخصوص سیاه آن بهتر است.

رازهای جوان ماندن، سلامتی و زیبا ماندن خواص درمانگر انگور:

خداوند مهربان نعمتهای فراوان خود را در زمین به بشر ارزانی داشته است. کره زمین یکی از زیباترین کرات در آسمان است، آنها که از دور به کره زمین می نگرند و آن را در میان کرات دیگر دیده و مقایسه می کنند، پی به اهمیت و زیبائی زمین می برند. ما از این پس می کوشیم خواص گیاهان و میوه ها را برای شما باز کنیم. در ایران سوء تغذیه به اشکال مختلف وجود دارد. این امر سبب بیماری و ناتوانی جسمی و روحی است. اگر سوء تغذیه رفع شده و غذای خوب و مناسب خورده شود بدن شاداب، سالم و قوی می شود. راه آن شناسائی غذاها و آشامیدنی خوب و بد است در اینجا به انگور اشاره می کنیم.

انگور، میوه ای است که همگان آن را دیده اند به شکل دانه های کوچکی است که در چند ساقه فرعی و اصلی جمع می شود. آیا هیچ گاه به نحوه شکل گیری و ترکیب میوه ها خیره شده و دقت کرده اید؟ آیا دیده اید مثلاً انار با چه نظم حیرت انگیزی ساخته می شود، هر دانه انار با چه نظم حیرت انگیزی از هسته تا پوسته نازک آن ساخته شده است؟

انگور در طعم ها و اندازه ها و رنگ های متفاوت دیده می شود و یکی از بهترین میوه ها برای تحریک اشتها، تقویت قوای جنسی، صاف کردن خون و کبد، از بین چربی ها و ترشی، پاکسازی سیستم گوارش، رفع ناراحتی های استخوانی، غضروفی، روماتیسم، شادابی رنگ پوست، تقویت موی سر، از بین بردن انگلهای معده و روده موثر است. از انگور ترکیبات جدیدی به دست می آید که عبارت از آبغوره برای ایجاد لاغری در غذا ریخته شود، نه آنکه مستقیم نوشیده و موجب تحریک معده شود. و نیز سرکه انگور با روش و خاصیت آبغوره، شیره انگور که در زمان حاضر کمتر تولید می شود. آب انگور که در حمام اگر با آن موی سر ماساژ دهند و هر روز هم مقداری بخورند موها را تقویت و شاداب و سرحال می کند، همچنین که برای تقویت عمومی و مغز و حافظه خوب است. البته به خاطر داشته باشید انواع آب میوه بسته بندی که در بازار عرضه می شود و اصولاً هر نوع نوشابه و غذائی که در ظرف سر بسته ارائه می شود حاوی شکر و مواد نگهدارنده است، ضمن آن که خاصیت غذائی آن ماده را از بین می برد زیانهای خاصی هم در رابطه با خون، کبد، کلیه و دستگاه گوارش برای بدن دارد همیشه غذا را تازه بخورید غذای سرد مانده در یخچال را قبل از گرم کردن نخورید. غذای یخ زده و مانده نخورید. غذاها را خیلی ترکیب نکنید مثل قورمه سبزی و قیمه و فسنجان که مجموعاً برای بدن مفید نیست. یا غذاهای بیرون که آشنائی با مالک و صاحب آن ندارید و چگونگی پخت آن را نمی دانید نخورید.
روغن هسته انگور در سالهای قبل برای عرضه در بازار ایران معرفی شده است. این روغن از هسته انگور گرفته می شود هسته انگور، را غالباً نمی خورند و بیرون می اندازند. این هسته حاوی کلسیم و ویتامین E و A است. برای ناراحتی های مفصلی، استخوانی، رفع آرتروز و نیز پاک کردن سیستم گوارش بسیار خوب است. روغن آن هم مفید است. مثل روغن گردو است ولی روغن گردو در باز کردن عروق بسته موثر است، اما این روغن برای برخی از بیماریهای به ظاهر لاعلاج مفصلی مناسب است. برای ناخن و رشد آنها هم موثر است. افرادی که چاق هستند باید کمتر انگور بخورند. افرادی که خیلی لاغر و استخوانی هستند، اگر یکماه هر روز مقداری انگور یا کشمش بخورند، چاق خواهند شد.
برای جلوگیری از توسعه پروستات(نه از بین بردن آن، که روش خاصی دارد) خوردن انگور خوب است. افرادی که از پیری خوششان نمی آید هر روز مقداری انگور بخورند استخوانها و عضلات را محکم، پوست را شاداب و مویشان را خوش حالت کرده، دیرتر سفید می شود.

انگور سبز ترش برای ناراحتی های کبدی و غلظت و چربی خون موثر است در رفع نقرس هم اثرات اثبات شده دارد. روش آن را از ما بپرسید!

شراب هم حالت داروئي دارد. خوردن زياد آن سيستم گوارش، عصب و قلب را بهم ريخته موجب اختلال در کار کرد صحيح آن است. اما براي برخي از افراد بيمار خوب است شراب سبب تقويت پوست و مو و تقويت اشتها و هضم غذاست. انگور شيرين و سياه و سرخ هم براي تصفيه خون خوب است و خوردن اينها سبب پرپشتي موهاي سر مي شود. براي تقويت لثه هم مي توان آب انگور يا انگور ترش و شيرين را در دهان نگه داشته روي لثه ها حرکت داد، لثه را محکم مي کند، جوش شيرين هم همين خاصيت را دارد.