۱۰۰ هزار تاکسی برقی تا پایان سال وارد خواهد شد

در صف اول موضوع نقش و سهم شرکت‌های دانش بنیان در صنعت کشور مورد بررسی قرار گرفت و آقای علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این برنامه حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

او گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به سرعت درحال تحول بوده و انقلاب‌های صنعتی در حال رخ دادن است. انقلاب‌های فعلی از جهت منابع انسانی و توانمندی‌های آن است است که کشور ما در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد و میتوانیم به جای اینکه دنباله رو دیگر کشور‌ها باشیم خودمان پیشگام باشیم.

علی آبادی ادامه داد: صنایع ما متناسب با دنیا هوشمند می‌شوند و اگر به صنایع مراجعه کنیم می‌بینیم که این تحولات در حال رخ دادن است که میتواند به بهبود بهره وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند. در مجموع در این عرصه ما در بین کشور‌های نسبتا جلو قرار می‌گیریم. در نشستی که دو ماه پیش برگزار شد، وزارت صمت شرکت ایمیدرو را برای اینکه با ۱۵ شرکت دانش بنیان که در حوزه‌های مرتبط فعال بودند، ارتباط برقرار کند و قرارداد نهایی منعقد شد. تقریبا نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شد که این ارتباط برقرار شود. این ۱۵ همت شامل ضمانت نامه تا منبع مستقیم نقدی است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های هوشمندی مصرف انرژی است گفت: در حال حاضر در شدت انرژی در دنیا شرایط خوبی نداریم. حالا باید این موضوع را برای شرکت‌های دانش بنیان مسئله کنیم که بدانیم چه راه‌هایی برای کاهش شدت انرژی وجود دارد. وقتی در حمل و نقل به سمت برقی سازی حرکت می‌کنیم این است که میتواند مصرف سوخت را در این بخش کاهش دهد. اینکه بتوانیم حمل و نقل را به صورت جامع برقی کنیم، میتواند یک منفعت بزرگ نصیب ما شود.

او در خصوص حرکت به سمت خودرو‌های برقی گفت: خیلی نباید روی افزایش راندمان خودرو‌های موتور احتراقی سرمایه‌گذاری وسیع صورت بگیرد، چرا که از این دوره عبور خواهیم کرد و امروز در صحنه خودرو‌های برقی و هوشمند را می‌بینیم. خوشبختانه خودروساز‌های داخلی هم این پیام را دریافت کرده اند و امیدواریم تا سال‌های آینده سطحی از هوشمندی را در خودرو‌های خود ببینیم. به طور کلی ما در مسیر تحول قرار داریم و امیدواریم خیلی زود تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی را برقی کنیم.

علی آبادی در مورد عملیاتی شدن این جایگزینی گفت: فرایند‌ها آغاز شده و نصب شارژر‌ها را شروع کرده ایم و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرده است. دولت قصد دارد ۱۰۰ هزار تاکسی برقی را در سطح شهر‌های بزرگ تا پایان سال وارد کند. متناسب با آن باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و ارز مورد نیاز برای واردات تامین شود.

او ادامه داد: خودروساز‌های داخلی هم آماده می‌شوند که خودرو‌های برقی تولید کنند. چند نمونه خودروی برقی داخلی داریم که مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارند و تصور می‌کنم نیمه اول سال آینده عرضه خودروی‌های برقی داخلی را هم شاهد باشیم. به طور کلی به لحاظ قیاس منطقه‌ای هم شرایط خوبی داریم و از نظر علمی و فناوری کمبودی نداریم، اما در بخش تجاری باید تلاش کنیم.

علی آبادی با اشاره به چالش اصلی در حوزه خودرو‌های برقی گفت: ذخیره سازی انرژی یکی از مهمترین چالش هاست که در دنیا در حال پیگیری است. سرمایه گذاری خوبی را در این زمینه و در ساخت باتری در کشور آغاز کردیم که به زودی رونمایی خواهند شد. البته باتری این خودرو‌ها نسبتا گران است. دولت برای اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود تعرفه تعیین کرده که دولت آن را به کمترین حالت ممکن برده است. در زمینه تاکسی‌ها نیز سهم قابل توجهی را دولت خواهد داد.

۱۰۰ هزار تاکسی برقی تا پایان سال وارد خواهد شد