نحوه برخورد با قلدرها از دیدگاه روانشناسی

نحوه برخورد با قلدرها از دیدگاه روانشناسی نوجوان اینجا بخوانید. چرا قلدرها اینقدر پست هستند؟ یک کارشناس روانشناسی جوانان توضیح می دهد که پشت رفتار مضر آنها چیست.

قلدری می‌تواند زندگی شما را بدتر کند، و دهه‌ها تحقیق این را ثابت می‌کند: کودکان و نوجوانان زورگو در معرض خطر اضطراب، افسردگی، ترک تحصیل، طرد همسالان، انزوای اجتماعی و آسیب به خود هستند.

بزرگسالان نیز ممکن است مورد آزار و اذیت قرار گیرند، اغلب در یک شغل، و ممکن است به اندازه کودکان رنج بکشند.

من استادی هستم که در مورد رشد کودک و نوجوان مطالعه می کنم. این شامل یادگیری این است که چگونه مردم قلدر می شوند – و چگونه می توان آنها را متوقف کرد.

ابتدا، بیایید تعریف کنیم که قلدری چیست: این رفتار بداخلاقی و مضر توسط فردی با قدرت یا موقعیت بیشتر – مانند یک بچه محبوب در مدرسه یا یک سرپرست در محل کار – است که به طور مکرر فردی با قدرت کمتر را انتخاب می کند، آزار می دهد، عصبانی می کند یا آسیب می رساند.

یا وضعیت قلدری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد – فیزیکی، مانند هل دادن، هل دادن و ضربه زدن. رابطه ای، مانند شایعه پراکنی، دور نگه داشتن کسی از یک گروه دوستان یا فقط اظهارات بی ادبانه؛ یا آزار و اذیت جنسی و رفتار تعقیبی.

گاهی اوقات، قلدرها فردی را به دلیل نژاد، مذهب، گرایش جنسی یا ظاهرشان هدف قرار می دهند. افرادی از جامعه LGBTQ+، یا افرادی که اضافه وزن دارند، یا دارای ناتوانی جسمی یا رشدی هستند، بیشتر در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند. در نتیجه، آنها ممکن است دچار مشکلات سلامت روانی از جمله افسردگی، اضطراب و رفتارهای خودآزاری شوند.

روانشناسی

پس چرا قلدرها این کار را می کنند؟

مردم می آموزند که چگونه دیگران را از طریق آنچه که روانشناسان مدلینگ و یادگیری اجتماعی می نامند، در همان ابتدا مورد آزار و اذیت قرار دهند. این بدان معناست که قلدرها افراد دیگر را در حال قلدری می بینند و اساساً از این رفتار پرخاشگرانه الگوبرداری می کنند یا کپی می کنند.

رسانه ها در اینجا مقصر بزرگ هستند. زمانی که رفتار بد یا خشونت آمیز در موسیقی، بازی های ویدیویی، تلویزیون و فیلم ها جذاب و گیمی شود، قلدرها آنچه را که می بینند و می شنوند تقلید می کنند، به خصوص اگر جالب به نظر برسد یا پاداش داده شود.

خانواده نیز تأثیرگذار است. اگر بچه‌ها در خانه‌ای بدون مهربانی و صمیمیت، اما با تنبیه‌های بدنی فراوان و درگیری‌های سنگین – از جمله درگیری والدین با یکدیگر – بزرگ شوند، کودکان این رفتار را قابل قبول می‌دانند. آنها می توانند با همسالان خود اینگونه رفتار کنند.

مشابه این اتفاق می افتد زمانی که یک بچه در گروهی از دوستان قلدر قرار می گیرد. آنها بیشتر به دیگران قلدری می کنند. به عبارت دیگر، آنها قلدری می کنند زیرا فکر می کنند این کار باعث می شود جلوی دوستانشان خونسرد به نظر برسند.

و قلدرها به دلایل زیاد دیگری قلدری می کنند. برخی این کار را انجام می دهند زیرا وقتی دیگران را تحقیر می کنند احساس بهتری نسبت به خودشان می کنند. سایر قلدرها دریافتند که زور و ارعاب در گذشته برای آنها کارساز بوده است، بنابراین این یک استراتژی پیشرو برای رسیدن به آنچه می خواهند است. با این حال دیگران به سادگی در کنترل خود مشکل دارند و وقتی عصبانی هستند نمی توانند آرام شوند.

و با برخی قلدرها، این فقط راهی برای پیشرفت است. به عنوان مثال، یک قلدر بزرگسال در محل کار ممکن است شایعه شرم آور را در مورد یک همکار منتشر کند تا از ارتقای رقیب خود جلوگیری کند.

نحوه برخورد با قلدرها

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای متوقف کردن یک قلدر وجود دارد.

اگر کودک یا نوجوان هستید، در مورد آنچه اتفاق افتاده با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنید – والدین، معلم، مدیر یا مشاور. آنها به شما کمک می کنند تا حرکت بعدی خود را مشخص کنید. مدارس با این نوع مشکلات آشنا هستند. آنها سیاست هایی برای محافظت از قربانیان قلدری دارند.

اگر بزرگسالی هستید که در محل کار مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، با بخش منابع انسانی خود یا یک سرپرست بی طرف صحبت کنید که می تواند در مورد مراحل بعدی به شما توصیه کند. شما همچنین از نظر قانونی محافظت می شوید – قوانین استخدامی آزار و اذیت و رفتار تبعیض آمیز را ممنوع می کند.

در هر سنی که هستید، ایده خوبی است که با دوستان یا اعضای خانواده صحبت کنید که ممکن است در این حادثه دخیل نباشند اما حمایت کنند. درگیر شدن در فعالیت های مقابله ای – مانند ورزش کردن، یا استراحت با پیاده روی – نیز ممکن است کمک کند.

همچنین می‌توانید با ارسال پیامک به شماره ۷۴۱۷۴۱، از خط متن بحران، ۲۴ ساعته در دسترس استفاده کنید. این پیوند همچنین شماره های بین المللی را ارائه می دهد. یا با شماره ۹۸۸ تماس بگیرید تا به خط زندگی خودکشی و بحران ملی برسید.

و کلام آخر: قلدری قابل قبول نیست. فقط «کودک بودن بچه ها» یا اینکه «بیش از حد حساس هستید» نیست. اگر یک قلدر شما را آزار می دهد، سعی نکنید به تنهایی با آن کنار بیایید – کمک گرفتن راهی برای عبور از آن است.