رابطه مستقیم اختلالات پریودی و بیماری های قلبی

 بر اساس تحقیقات جدید، زنان مبتلا به برخی اختلالات قاعدگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی باشند.

قاعدگی می تواند با گرفتگی عضلات، حالت تهوع و سایر علائم ناراحت کننده همراه باشد. اما برای برخی از زنان، اختلالات قاعدگی اضافی باعث ناراحتی های اضافی می شود.

دو مورد از شایع ترین اختلالات قاعدگی PCOS و دیسمنوره هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک وضعیت هورمونی است که بر اندام‌های تناسلی زنان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث قاعدگی‌های نامنظم یا از دست رفته، رشد موهای زائد، آکنه‌های شدید، ناباروری و افزایش وزن شود. بین ۶ تا ۱۲ درصد از زنان در ایالات متحده را مبتلا می کند

دیسمنوره – کرامپ‌های پریود فوق‌العاده دردناک – معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند فیبروم رحم، تومور، آندومتریوز، بیماری التهابی لگن، آدنومیوز یا پولیپ رحم ایجاد می‌شود.

میزان دیسمنوره در افراد مبتلا به تخمدان بین ۱۶ تا ۹۱ درصد متغیر است و درد شدید حدود ۲ تا ۲۹ درصد است.

هر دو بیماری بیشتر در افراد جوان دیده می شود.
 

تحقیقات اولیه و جدید نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دیسمنوره بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

یافته‌های هر مطالعه در اوایل این ماه در نشست‌های علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۳ ارائه شد.

Eugenia Alleva، MD، MS، نویسنده یکی از عوامل مرتبط با قاعدگی، به طور کلی، مهم است که به آنها توجه شود، زیرا آنها مختص جمعیت زن جوان است، جمعیتی که مدل های پیش بینی خطر فعلی برای آنها بدتر عمل می کنند. این مطالعات به Health گفت.

در اینجا چیزی است که باید در مورد اینکه چگونه این اختلالات قاعدگی با سلامت قلب و عروق مرتبط هستند و چگونه علائم مرتبط با این اختلالات را کاهش دهید، بدانید.

خطرات قلبی عروقی در زنان جوان مبتلا به دیسمنوره

اولین مطالعه جدید بر روی ۳۰۵۰۰ فرد مبتلا به دیسمنوره و ۲۵۳۰۰ بدون تخمدان مورد بررسی قرار گرفت تا بفهمد این وضعیت چگونه بر شیوع بیماری قلبی تأثیر می گذارد.

به ویژه با توجه به اینکه دیسمنوره شایع‌ترین شکایت قاعدگی است و با افزایش استرس و اختلال در سیستم عصبی خودمختار که بر عملکرد قلب و عروق تأثیر می‌گذارد و همچنین افزایش مولکول‌های خاص مرتبط با التهاب، همراه است، توجه به دیسمنوره مهم است. آلوا گفت.

تیم تحقیقاتی شرکت‌کنندگانی را که قبل از سن ۵۰ سالگی به بیماری قلبی تشخیص داده شده بودند، و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های مختلف قلبی مانند حملات قلبی و بیماری مزمن قلبی بودند، و شرکت‌کنندگانی که شرایط قاعدگی غیرطبیعی داشتند، مانند چرخه‌های قاعدگی از دست رفته، خونریزی شدید و اندومتریت

آنها دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به دیسمنوره بیشتر به بیماری ایسکمیک قلبی مزمن یا مداوم مبتلا می شوند – وضعیتی که در آن قلب خون و اکسیژن کمتری دریافت می کند، به دلیل رگ های خونی باریک.

آلوا توضیح داد که تمرکز این مطالعه شناسایی خطر قلبی عروقی بود، نه لزوماً درک اینکه چگونه این شرایط ممکن است این خطر را ایجاد کند.

او گفت: «با این حال، فرضیه ما این است که استرس شدید و اختلال در سیستم عصبی خودمختار که بر عملکرد قلب و عروق تأثیر می‌گذارد، و همچنین افزایش مولکول‌های خاص مرتبط با التهاب، ممکن است یک مکانیسم مسئول باشد».

او توضیح داد که این به این دلیل است که التهاب و استرس با افزایش خطر قلبی عروقی مرتبط است و استرس به ویژه به دلیل ارتباط آن در بیماری ایسکمیک قلب در بین زنان جوان مورد توجه قرار گرفته است.

PCOS با فشار خون بالا و خطر قلبی عروقی مرتبط است

مطالعه دوم نزدیک به ۱۷۰۰۰ جوان مبتلا به تخمدان را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که خطر فشار خون بالا برای شرکت کنندگان مبتلا به PCOS 30 درصد بیشتر از افراد بدون این بیماری است.

محققان همچنین دریافتند که سندرم تخمدان پلی کیستیک با ۱.۳ برابر خطر ابتلا به فشار خون بالای ۱۳۰/۸۰ میلی‌متر جیوه مرتبط است.

سباستین میرکین، پزشک متخصص زنان و زایمان، متخصص غدد درون ریز تولید مثل و سرپرست تحقیقات بالینی سلامت زنان در ارگانون، به Health گفت: «PCOS یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان در سنین باروری است و بیش از یک اختلال زنانه است. .

میرکین که بخشی از هیچ یک از این مطالعات جدید نبود، گفت: “این یک وضعیت متابولیک است که در آن زنان افزایش سطح آندروژن را تجربه می کنند که باعث ایجاد مقاومت به انسولین می شود.” ناباروری.”

میرکین خاطرنشان کرد که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر بیشتری برای چاقی، فشار خون بالا و سایر شرایط هستند که به نوبه خود می تواند در افزایش خطر بیماری قلبی عروقی نقش داشته باشد.

وی گفت: زنان ممکن است انواع مختلفی از سندرم تخمدان پلی کیستیک را تجربه کنند، اما شایع ترین آن بیماری متابولیک است که می تواند باعث افزایش تری گلیسیریدمی، فشار خون و چاقی و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

بنابراین، چرا به نظر می رسد این اختلالات قاعدگی با سلامت قلب و عروق مرتبط است؟

آلوا گفت: «قاعدگی یک فرآیند پیچیده است که به چندین سیستم فیزیولوژیکی بدن از جمله محورهای هورمونی، انعقاد، سیستم عصبی و غیره مربوط می شود. بنابراین بررسی ویژگی‌های قاعدگی و اختلالات قاعدگی جالب است زیرا مکانیسم‌های پشت این اختلالات ممکن است اثراتی فراتر از سیستم تولید مثل از جمله سیستم قلبی عروقی داشته باشند.

درک خطر و کاهش علائم

آلوا توضیح داد که تیم‌های تحقیقاتی با استفاده از روش‌های آماری که ریشه در تئوری استنتاج علّی، مانند تطبیق امتیاز تمایل دارند، تجزیه و تحلیل‌های مقطعی و طولی پرونده‌های سلامت الکترونیکی را انجام دادند.

او گفت: «بنابراین نتایج ما یک علت را به جای یک همبستگی صرف نشان می‌دهد.

با این حال، آلوا خاطرنشان کرد که از آنجایی که مکانیسم هایی که از طریق آن دیسمنوره خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد هنوز ناشناخته است، آنها در حال حاضر استراتژی خوبی برای کاهش خطر نمی دانند.

راه‌هایی برای درک خطر 

اصلاح عادات سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کاهش علائم PCOS کمک کند. این می تواند شامل ورزش بیشتر، اولویت دادن به خواب و خوردن وعده های غذایی متعادل باشد.

میرکین گفت: “در حال حاضر، هیچ داروی تایید شده ای وجود ندارد که به طور خاص برای درمان شرایط زمینه ای PCOS نشان داده شده باشد، فقط داروهایی که علائم مرتبط با این بیماری را برطرف می کنند.”

او توضیح داد که آزمایش‌های آزمایشگاهی می‌تواند به افراد در درک بهتر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. نظارت بر فشار خون و وزن نیز مهم است.

میرکین گفت: «با این حال، اغلب اوقات این تغییرات سبک زندگی ممکن است برای زنان کافی نباشد تا تفاوت قابل توجهی را ببینند. “زنان باید با پزشک خود در مورد ابزارهای موجود برای درمان صحبت کنند.”