واکنش یک نماینده به مازوت سوزی| مازوت سوزی در سیمان سپاهان اصفهان

مهدی طغیانی شامگاه چهارشنبه در برنامه زنده در خصوص آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: دهه‌ها است که اصفهان درگیر آلاینده‌های جوی است و به ویژه در ایام سرد سال مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵.۵ درصد از مرگ ومیرها در افراد بالای ۳۰ سال سن مربوط به آلودگی هوا بوده است، افزود: این عدد شامل یک هزار و ۳۹۳ نفر بوده است که هر سال نیز به این تعداد افزوده می‌شود.

سهم ۵۵ درصدی منابع ثابت در آلایندگی شهر اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص جنس آلاینده‌ها در اصفهان تصریح کرد: اصفهان کلان‌شهری است که اطراف آن را صنعت فراگرفته و در کنار خطوط حمل ونقل سنگین است و از این رو بر اساس آخرین مطالعات سهم منابع ثابت در کلان‌شهر اصفهان ۵۵ درصد و منابع متحرک ۴۵ درصد بوده است که از این منابع بخشی از خودروهای سنگین حمل و نقل مسافر و بار صنایع است و می‌توان گفت سهم صنعت در آلایندگی اصفهان ویژه است و باید به صنعت و حمل و نقل صنعتی نگاه ویژه صورت گیرد.

واکنش یک نماینده به مازوت سوزی| مازوت سوزی در سیمان سپاهان اصفهان

وی در خصوص وضعیت توپوگرافی شهر اصفهان و ارتباط آن با حجم آلاینده‌ها نیز گفت: باید توجه داشت که در این زمینه ما شرایط بهتری را نسبت به تهران قرار داریم و این در حالی است که اصفهان آلوده‌تر است.

۳۰۰ کوره آجرپزی آلاینده اطراف شهر اصفهان فعالیت دارد

طغیانی با بیان اینکه پیرامون شهر اصفهان ۳۵ شهرک صنعتی و کانون آلاینده بسیار بزرگ دارای بیش از ۴۰۰ واحد و واحدهای صنعتی بزرگی مانند پالایشگاه، ذوب آهن، فولاد مبارکه، سیمان سپاهان، سیمان اصفهان و … قرار دارد، ابراز کرد: همچنین ما مناطق صنعتی چسبیده به اصفهان را داریم که در این زمینه می‌توان به منطقه صنعتی دولت آباد با بیش از ۳۰۰ کوره آجرپزی به شدت آلاینده اشاره کرد.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که ۸۰۰ واحد صنعتی بدون مجوز در اطراف شهر اصفهان فعال است که هنوز بررسی نشده این واحدها آلاینده هستند یا خیر و جالب توجه است که بخش زیادی از این صنایع ریخته گری هستند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار صنایع، حمل و نقل سنگین کارکنان صنایع را داریم که در ساعات بامداد منجر به افزایش آلاینده‌ها می‌شود، گفت: همچنین باید به این آلاینده‌ها خودروهای سبک را نیز اضافه کنیم.

۸۰ درصد صنایع استان در ۸ درصد مساحت اصفهان مستقر هستند

وی در ادامه در خصوص چرایی ایجاد وضعیت آلودگی در اصفهان گفت: چند دهه است که در اطراف شهر اصفهان بدون توجه به آمایش سرزمین شهرک صنعتی ایجاد کرده‌ایم، افزود: ۸۰ درصد صنعت استان در ۸ درصد مساحت استان مستقر شده و این‌ها وضعیت هوای اصفهان را به اشباع رسانده‌اند و به ویژه در روزهای سکون هوا طبیعت تاب آلایندگی را ندارد.

طغیانی اضافه کرد: برخی از صنایع سهم بیشتری در آلایندگی دارند، هفته گذشته در شرکت ذوب آهن تذکر محکمی به مدیرعامل ذوب آهن در خصوص کک سازی دادم چرا که بر اساس اعلام محیط زیست، ۸۰ درصد آلودگی لنجان مربوط به ذوب آهن است.

وی با بیان اینکه منفعت طلبی و سودجویی صاحبان صنایع و به ویژه صنایع آلاینده چالش بزرگی در اصفهان است، افزود: برخی از صاحبان صنایع تنها به درآمدزایی توجه دارند و به محیط اطراف و زندگی مردم توجه ندارند که این امر خیانت به مردم است.

یک خودروی سیار برای ۹ هزار واحد صنعتی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنایع آلاینده در مرگ شهروندان مؤثر هستند، افزود: رصد، سنجش و پایش آلایندگی در اصفهان به خوبی انجام نمی‌شود، آلودگی صنعت رصد نمی‌شود، ما با ۹ هزار واحد صنعتی تنها یک واحد سیار سنجش آلاینده‌های جوی را داریم که با این امکانات نمونه‌برداری شدنی نیست.

وی تصریح کرد: رصد آلایندگی صنایع را به صورت چشمی داریم که این امر نشان از ناکارآمدی نظارت در این بخش است.

طغیانی گفت: احکام قضائی بازدارنده در خصوص آلودگی هوا در اصفهان صادر نشده است این در حالی است که در قانون هوای پاک و در ماده‌های مختلف و به ویژه ماده‌های ۱۱ و ۱۲ تکالیفی را گذاشته برای صدور احکام واحدهای آلاینده، در یک نمونه شرکت ذوب آهن که ۱.۵ سال با ۴۰ شاخص مورد سنجش قرار گرفته، ۱۸ مورد تذکر داشته، جالب است بدانید که این کارخانه از سال ۹۵ تا امروز ۳ پرونده قضائی داشته که در یکی تبرئه شده، در یکی ۷ میلیون تومان جریمه شده و یکی نیز در دست بررسی است که هر کسی مدیرعامل ذوب آهن باشد با این میزان مهربانی دستگاه قضائی و محیط زیست به روند فعالیت خود ادامه می‌دهد چرا که برای اقدامات آلاینده خود هزینه‌ای نکرده است و ضروری است که دستگاه قضائی و محیط زیست رفتاری بازدارنده‌تر داشته باشند.

وی در خصوص نبود اقدام جدی برای کنترل آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا و تولید به یکدیگر گره خورده است، به محض مطرح شدن آلاینده بودن واحد و برخورد با آن معمولاً واسطه گری می‌شود تا واحد صنعتی به کار خود ادامه دهد و مسیر غلط خود را طی می‌کند.

گره زدن آلودگی و توجیه برای تولید عذر بدتر از گناه است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گره زدن آلودگی و توجیه برای تولید عذر بدتر از گناه است، افزود: محیط زیست در تصمیم‌گیری‌ها و توسعه‌ها در اولویت نیست، باید این امر در اولویت اول قرار گیرد و باید به سمت توسعه تولید با ارزش افزوده بالا برویم.

وی گفت: لزوم استمرار اقدامات برخورد با آلاینده‌ها ضروری است، در شرایط فعلی همه به دنبال حل این مشکل هستند و به محض وقوع باد و باران دیگر این بحث فراموش می‌شود و این در حالی است که اگر می‌خواهیم آلودگی را برطرف کنیم، اقدامات مستمر را در دستور کار قرار دهیم.

طغیانی اضافه کرد: مدیران مشکل زیاد دارند و آلودگی را فراموش می‌کنند و این در حالی است که فعالان و اعضای پویش‌ها و کارزارها باید در این زمینه پیگیری مستمر داشته باشند.

وی عدم انسجام اقدامات را دیگر دلیل رسیدگی به وضعیت آلودگی اعلام می‌کند و می‌گوید: همواره محیط زیست، صمت و دیگر بخش‌ها از یکدیگر گلایه دارند و پادرمیانی‌ها باعث به نتیجه نرسیدن برنامه‌ها و طرح‌ها می‌شود.

هنوز نیمی از کوره‌های آجرپزی اصفهان فعال است

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه شرکت گاز موظف بوده است از ابتدای پاییز گاز کوره‌های آجرپزی را قطع کند و باید توجه داشت که امروز هنوز نیمی از این کوره‌ها فعال هستند، افزود: هزاران نیروی برخلاف برای انجام نادرست کارها وارد می‌شود.

وی گفت: همچنین اعتبارات لازم برای حل مشکلات پایش آلاینده‌ها نداریم و این در حالی است که هزاران میلیارد تومان عوارض آلایندگی از صنایع می‌گیرد و معلوم نیست این پول‌ها توسط شهرداری‌ها کجا هزینه می‌شود و این در حالی است که هنوز یک ایستگاه سنجش درست آلاینده‌ها را نداریم.

طغیانی با اشاره به کمبود گاز در کشور گفت: باید توجه داشت که احداث گلخانه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع فولادی و …را داشته‌ایم و این در حالی است که منابع آن را تأمین نکرده‌اند و از سوخت دوم یعنی مازوت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنوز در نیروگاه شهید محمد منتظری مازوت سوزی شروع نشده است، اضافه کرد: این در حالی است که سیمان سپاهان مازوت سوزی را آغاز کرده است و از مدیرعامل این شرکت درخواست داریم به مصوبه شورای امنیت ملی تکیه نکند و برای سلامتی مردم این شرکت را در شرایط فعلی تعطیل کند.

شورای امنیت ملی مصوبه مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری را صادر کرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نیروگاه شهید محمد منتظری گفت: شورای امنیت ملی مصوبه مازوت سوزی در نیروگاه منتظری را صادر کرده است ما درصدد منتفی کردن این مصوبه هستیم.

وی در خصوص گلوگاه جابجایی صنایع از اصفهان نیز افزود: جابجایی نیروگاه و صنایع هزینه بر و زمان‌بر است و نباید به زودی منتظر این اقدام باشیم.

طغیانی گفت: مستندسازی تخلفات در حوزه آلودگی هوا نیز یکی دیگر از مسائل است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مقاومت وزارت نیرو برای جابجایی ۲ نیروگاه در اصفهان

وی در خصوص جابجایی صنایع از اصفهان نیز گفت: جابجایی کوره‌ها به کندی در حال پیشرفت است، انجمن‌ها مقاومت می‌کنند و باید فضاسازی رسانه‌ای در این زمینه انجام شود، انتقال واحدهای کک سازی و گندله سازی ذوب آهن، انتقال ریخته‌گری‌ها و انتقال نیروگاه‌های منتظری و اصفهان مطرح است که البته وزارت نیرو مقاومت‌های خودش را دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرکتی دانش بنیان با رصد ماهواره‌ای درصدد بررسی چندین نوع آلاینده در اصفهان است، گفت: این تصاویر در اختیار سازمان محیط زیست و دستگاه قضائی قرار خواهد گرفت، باید این اقدام حمایت و پیگیری شود تا به نتیجه برسیم و مدعیانی که به دروغ ادعای سلامت صنایع خود را دارند دیگر نتوانند آلایندگی را کتمان کنند.

وی در خصوص برنامه شهرک‌های صنعتی برای کاهش آلایندگی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان تنها بر خود لازم می‌داند که زمین به صنایع بدهد و پول بگیرد و خود را در خصوص آلایندگی این صنایع مسؤول نمی‌داند.

طغیانی در ادامه در خصوص طرح‌های توسعه در پالایشگاه اصفهان گفت: مدیرعامل پالایشگاه با افتخار در خصوص طرح‌های توسعه‌ای خود صحبت می‌کند ما با این اقدامات برخورد خواهیم کرد، این مدیریت صنعت در استان اصفهان نیست.

وی تصریح کرد: چرا باید ۲۰ درصد از سوخت کشور در اصفهان بدون مجوز تولید شود، ما برخورد خواهیم کرد، در پالایشگاه بدون مجوز توسعه را شاهدیم.