سرویس اجتماعی افکار نیوز -

ممکن است یکی از دوستان، بستگان و یا آشنایان که مورد مزاحمت جنسی قرار گرفته است این موضوع را با شما در میان بگذارد و از شما کمک بخواهد.

در چنین وضعیتی واکنش مناسب شما بسیار مهم و تأثیرگذار است این راهکارها به شما کمک می کنند تا به گونه ای مناسب با این مسئله برخورد کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

ممکن است از شنیدن ماجرا شدیدا عصبانی یا شوکه شوید، اما سعی کنید براحساسات خود غلبه کنید. خشم و عصبانیت شما تنها سبب افزایش ترس و اضطراب قربانی می شود و اوضاع را وخیم تر می کند.

به حرف هایش گوش دهید

گاهی اوقات گوش دادن به حرف دیگران بهترین کار است که می توان انجام داد. با دقت به حرفهایش گوش دهید، درباره واکنش هایش هنگام روی دادن این واقعه قضاوت نکنید و از سرزنش کردن او بپرهیزید، بیهوده تلاش نکنید تا ظرف چند دقیقه مشکل او را حل کنید و دست از نصیحت کردن بردارید.

از او بخواهید تا احساساتش را با شما در میان بگذارد

از او بپرسید هنگامی که مورد مزاحمت قرار گرفته چه احساساتی داشت و در حال حاضر چه هیجاناتی دارد.
صحبت کردن درباره این احساسات و هیجانات به وی کمک می کند تا آنها را بپذیرد.
اگر دوست نداشته باشد در این باره صحبت کند، اور را وادار به این کار نکنید، به او بگویید که همیشه برای گوش دادن به حرف هایش آمادگی دارید.

حرف هایش را باور کنید

به او بگویید که باور می کنید این اتفاق برای او رخ داده است. وقتی ماجرا را برایتان تعریف می کند، با شک و تردید به او نگاه نکنید، خاطرنشان کنید که به نظر شما در چنین ماجرایی مزاحم مقصر است نه قربانی.

رازدار باشید

دوستتان به شما اعتماد کرده است؛ از این اعتماد سوء استفاده نکنید. تعریف کردن مشکل او برای دیگران نه تنها کمی به او نمی کند، بلکه سبب سلب اعتمادش از شما می شود و بر اضطراب و نگرانی اش می افزاید.
اگر فکر می کنید شخص خاصی می تواند در این مورد کمک کند، بدون ذکر نام و مشخصات دوستتان، ماجرا را برایش شرح دهید.

تنهایش نگذارید

یکی از واکنش های معمول قربانیان مزاحمت جنسی، کناره گیری آنها از خانواده و دوستان و تمایل به تنهایی است. سعی کنید همیشه در کنارش باشید و برای حضور او در جمع برنامه ریزی کنید. تنها ماندن سبب می شود که توجه دوستتان همیشه به حادثه ای که رخ داده معطوف شود و دچار احساسات منفی نظیر گناه، خشم و افسردگی شود.

فهرستی از کارهای ممکن تهیه کنید

به او کمک کنید تا فهرستی از راه حل های ممکن تهیه کند حتی اگر با بعضی از نظرات او مخالف هستید، آنها را یادداشت کنید.

به او اطمینان دهید که تحت هر شرایطی از او حمایت خواهید کرد

آرام و صبور باشید و اجازه دهید که خود او درباره این ماجرا تصمیم نهایی را بگیرد، از او بپرسید که چونه می توانید کمکش کنید شما می توانید راه حل هایی را به دوستتان پیشنهاد کنید، اما در نهایت خود اوست که باید تصمیم بگیرد.

نسبت به وظیفه خود آگاه باشید

شما نه روان شناس هستید و نه مشاور، بنابرین، سعی نکنید نقش آنها را بازی کنید. ممکن است دوست شما به کمک یک متخصص یا یک بزرگسال با تجربه نیاز داشته باشد. چنانچه مزاحمت جنسی ادامه پیدا کرد، او را تشویق کنید که به یک متخصص مراجعه کند و اگر فرد خاصی را می شناسید، به او معرفی کنید.

برای خودتان کمک بگیرید

کمک کردن به دوستی که دچار مشکل شده، کار بسیار دشواری است و وقت و انرژی زیادی می طلبد. صحبت کردن با یک فرد بزرگسال، دوست یا مشاور می تواند به شما کمک کند که راحت تر با این مسئله کناربیایید و منطقی تر و اصولی تر از دوستتان حمایت کنید اما همیشه اصل رازداری را به یاد داشته باشید.

محمد فراهانی / کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی
منبع : ماهنامه مشاوره و روانشناسی سپیده دانایی