نظارت بر مهد‌های کودک به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد

در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۰ آذرماه) مجلس شورای اسلامی ، گزارش کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در دستور کار قرار گرفت و مواد (۲)، (۳) و (۴) این طرح به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده (۲)، تبصره (۲) بند «پ» ماده (۲) قانون، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- ارائه برنامه و تدوین محتوا، تعیین شاخص‌های آموزشی، پرورشی، زیستی، بهداشتی و استاندارد‌های فضا و تجهیزات، شایستگی‌های منابع انسانی، صدور مجوز و نظارت بر مهد‌های کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان یا هر عنوان دیگری که مسوولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت کودکان بدو تولد تا ۶ سال تمام را عهده‌دار هستند، با رعایت مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برعهده وزارت آموزش و پرورش (سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) می‌باشد.

طبق ماده (۳) نیز کلمه «سیاستگذاری» از ابتدای ماده (۳) این قانون حذف می‌شود و عبارت «شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی» در این قانون به عبارت «شورای راهبردی، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» اصلاح می‌شود و عبارت «و مرجع سیاستگذاری بر مدارس و مراکز موضوع این قانون، شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می‌شود» به انتهای ماده (۳) قانون الحاق می‌شود.

بر اساس ماده (۴) که به تصویب نمایندگان رسید، در ماده (۴) قانون:

الف- در بند (۱) این ماده، پنج جزء به عنوان اجزاء «د»، «ذ»، «ر»، «ز» و «ژ» به شرح زیر الحاق و عنوان جزء «د» به (س) تغییر می‌یابد.

د- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا معاون ذیربط

ذ- وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذیربط

ر- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور

ز-رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

ژ- دو نفر نماینده انجمن اولیاء و مربیان دانش آموزان مدارس غیردولتی به انتخاب انجمن (بدون حق رأی)

ب- در بند (۲) این ماده، پنج جزء به عنوان اجزاء «چ»، «ح»، «خ»، «د» و «ذ» به شرح زیر الحاق و عنوان اجزاء «چ» و «ح» به «ر» و «ز» تغییر می‌یابد.

چ- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

ح- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان

خ- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان

د- رئیس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان

ذ- دو نفر نماینده انجمن اولیاء و مربیان دانش آموزان مدارس غیردولتی استان به انتخاب انجمن (بدون حق رأی)

نظارت بر مهد‌های کودک به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد