رصد جسمی عجیب و سرگردان میان زحل و اورانوس

محققان جسم عجیبی را کشف کرده‌اند که گاهی مانند زحل به خورشید نزدیک می‌شود و گاهی مانند اورانوس از آن دور می‌شود و مشخصه‌ آن وجود صفحه‌ای از غبار در اطراف آن است که برای شبیه‌سازی شکل حلقه‌ها تغییر شکل می‌دهد.

سیاره کوچک ۲۰۶۰ Chiron به عنوان "سنتور" شناخته می‌شود، به گونه‌ای که اجسام دنباله دار را که در مدار‌های دایره‌ای بین مشتری و نپتون به دور خورشید حرکت می‌کنند، به خود جذب می‌کند.

سیاره Chiron تنها حدود ۲۱۸ کیلومتر عرض دارد و گاهی اوقات مانند یک دنباله دار باعث انفجار می‌شود.

در سال ۲۰۱۱، Chiron از مقابل یک ستاره کم نور از زمین عبور کرد. بر اساس این که چگونه جسمی مانند Chiron نور ستاره‌ها را مسدود می‌کند، شکل و اندازه جسم پنهان را می‌توان با استنباط تعیین کرد.

در طول پنهان شدن آن در سال ۲۰۱۱، مشاهده شد که نور ستاره اندکی کم شدُ دو بار قبل از این که Chiron ستاره را بپوشاند و دو بار دیگر پس از عبور Chiron از ستاره. این مشاهدات به این معنا تفسیر شد که Chiron دارای یک سیستم غبار دوگانه است.

سپس Chiron ستاره دیگری را در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ در رویدادی که آماندا سیکافوس، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای در توسان، آریزونا از آن بهره برداری کرد، پوشاند.

از آن جایی که سایه Chiron بسیار کوچک است، فقط از ناحیه باریکی از زمین عبور می‌کند و آفریقای جنوبی را قطع می‌کند. بنابراین، سیکافوس تیمی را رهبری کرد که از یک تلسکوپ در رصدخانه نجوم آفریقای جنوبی در ساترلند آفریقای جنوبی برای مشاهده آن هنگام غیبت استفاده کردند.

نتایج که دقیقاً پنج سال بعد منتشر شد، داستان کمی متفاوت از سال ۲۰۱۱ را بیان می‌کند.

سیکافوس گفت: ما فرکش‌هایی را در نور ستاره تشخیص دادیم، به گونه‌ای که توسط هسته Chiron و همچنین مواد موجود در دو طرف مسدود شده بود.

به طور خاص، هنگامی که Chiron بر فراز ستاره حرکت می‌کرد، تیم سیکافوس افت نور ستارگان ناشی از مواد غبارآلود را در شعاع‌های ۳۵۲، ۳۴۴ و ۳۱۶ کیلومتری از مرکز Chiron مشاهده کردند.

اگر Chiron فقط دو حلقه ثابت داشت، انتظار می‌رفت فقط دو جفت فرورفتگی متقارن در نور در دو طرف آن دیده شود.

سیکافوس گفت: موقعیت‌ها و مقادیر مواد کشف شده در اطراف Chiron به اندازه کافی با مشاهدات قبلی متفاوت است که نشان می‌دهد هیچ سیستم حلقه‌ای پایداری وجود ندارد، بلکه مواد اطراف آن در حال تکامل است.

منشا و ترکیب این مواد در اطراف Chiron هنوز ناشناخته است، اگرچه ممکن است که از خود Chiron آمده باشد و ممکن است توسط انفجار‌های دنباله دار به وجود آمده باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Planetary Science منتشر شده است.

 

رصد جسمی عجیب و سرگردان میان زحل و اورانوس