توسعه فناوری‌های لیزر در صنایع بالادستی

سید امیر حسین فقهی رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: صنایع برای افزایش بهره‌وری ، کیفیت و سودآوری به فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری‌های هسته‌ای روی می‌آورند، اما اندازه گیری‌ها در برخی شرایط ایجاب می‌کند که روش‌های هسته‌ای به دیگر روش‌ها ارجعیت داشته باشد. در قسمت‌هایی که اولتراسونیک، الکترو مغناطیس، رادار و هیدرو استاتیک روش‌های خازنی ناموفق بودند اما روش‌های هسته‌ای موفق بودند.

او ادامه داد: در شرایطی که حرارت، گرد و غبار، محیط‌های اسیدی و خورندگی بار فشار بالایی در آن‌ها موجود است، از روش‌های هسته‌ای استفاده می‌شود. شرکت‌های فعال در این حوزه دو نوع هستند. نوع اول شرکت‌هایی هستند که دولتی بوده و تحت حمایت سازمان انرژی اتمی فعالیت دارند و عمدتا در اعمال حاکمیتی و اعمالی که برای کار‌های عظیم به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارند از آن‌ها کمک گرفته می‌شود. نوع دوم نیز شرکت‌های خصوصی هستند که دانشجویان فارغ التحصیل توانسته‌اند محصولاتی را در این حوزه طراحی و تولید کنند.

سیف الله اسد اللهی رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران در ارتباط تصویری با گفت‌وگوی ویژه با اشاره به دستگاه جوش لیزری اظهار کرد: دستگاه جوش لیزری ساخت داخل به دلیل پاسخ ندادن شرکت‌های خارجی به نیاز کشور جایگزین نمونه خارجی شده است. دستگاه جوش قبلی از نوع گازی (co۲) بود و هم هزینه گاز‌های مصرف شده در این طرح بسیار بالا بوده و هم دارای کیفت پایین بوده است. 

او افزود: علاوه بر رونمایی از دستگاه جوش لیزری، تفاهم نامه ۱۱ ماده‌ای را ما نیز در حوزه‌های مختلف برای رفع نیاز‌ها امضاء کردیم که شرکت مبارکه می‌تواند در خطوط مختلف، تولید و مونتاژ داشته باشد. تسلط مجموعه محققین و دانشمندان علوم و فنون لیزر بر این بوده که لیزر فیبری را جایگزین لیزر گازی کنند. 

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بیان کرد: سرمایه انسانی در هر کشوری مهم‌ترین دارایی آن کشور به شمار می‌آید و در ایران ما بسیار دارایی و جوانان ارزشمند و برجسته‌ای داریم که این جوانان را تربیت می‌کنند. ما می‌توانیم فناوری‌هایی که در جهان وجود دارد را با کیفیت بهتری انجام دهیم.

توسعه فناوری‌های لیزر در صنایع بالادستی