۲ راه برای خروج از تله تنهایی / هفت مرحله کلیدی زندگی

یک روانشناس ۲ راه برای خروج از “تله تنهایی” ارائه می دهد. اگرچه ما می دانیم که نوستالژی – اشتیاق عاطفی به گذشته – به عنوان یک حالت عاطفی قدرتمند، اغلب در مهار آن برای تغییر زندگی خود کوتاهی می کنیم.

یک مطالعه نشان داد که تجربه نوستالژی نه تنها احساسات مثبت را برمی انگیزد، بلکه باعث رشد شخصی نیز می شود. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش اعتماد به نفس مثبت است، یکی از منابع کلیدی روانشناختی که با احساسات نوستالژیک تقویت می شود.

۲ راه برای خروج از تله تنهایی

جالب اینجاست که این مطالعه همچنین نشان داد که نوستالژی احساس تعلق را تقویت می‌کند و حس معنا را ایجاد می‌کند. اینها هر دو عنصر حیاتی در مقابله با احساس تنهایی هستند. در اینجا دو نکته وجود دارد که چگونه می توانید از حس نوستالژیک خود برای مقابله با احساس تنهایی و قطع ارتباط حداکثر استفاده را ببرید.

۱. “گذشته نگری” را درک کنید تا به شما کمک کند بهتر با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید

نقل قولی پیش‌بینی‌کننده از برنامه موفق در دفتر می‌گوید: «ای کاش راهی وجود داشت که بدانم در «روزهای خوب گذشته» هستید قبل از اینکه واقعاً آنها را ترک کنید.»

بینش مهم در اینجا این است که مردم اغلب ارزش تجربیات را در حین زندگی در آن تشخیص نمی‌دهند، اما تمایل دارند که در گذشته به آن‌ها مثبت‌تر نگاه کنند. و این فقط حکایتی نیست.

یک مطالعه کلاسیک منتشر شده در مجله تجربی روانشناسی اجتماعی به بررسی چگونگی پیش بینی، تجربه و به خاطر سپردن رویدادهای مهم زندگی پرداخت. شرکت‌کنندگان به گروه‌هایی تقسیم شدند که هر کدام به رویدادهای مختلفی مانند تعطیلات یا سفر اختصاص داده شدند. از آنها خواسته شد تا این وقایع را پیش بینی کنند، تجربیات واقعی خود را در طول آن ثبت کنند و سپس پس از گذشت مدتی این تجربیات را به یاد آورند.

این مطالعه نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان این وقایع را دیرتر به خاطر می‌آورند، خاطرات آنها بیشتر از تجربه واقعی مثبت بود. به نظر می‌رسید که جنبه‌های منفی محو شده و خاطره‌ای «گل‌تر» از این رویداد باقی می‌ماند.

هنگامی که این واقعیت را پذیرفتید که آرزوی گذشته خود را خواهید داشت، مهم نیست که چقدر در زمان حال تنها به نظر می رسد، به احتمال زیاد تجربیات و خاطراتی شاد خلق خواهید کرد.

این می‌تواند شامل انجام اقداماتی مانند برقراری یک مکالمه با باریستای خود، پیوستن به یک گروه داوطلب یا حتی چیزی به سادگی قدم زدن در یک پارک باشد—شما هرگز نمی‌دانید زمانی که آنجا هستید ممکن است با چه کسی برخورد کنید.

۲ راه برای خروج از تله تنهایی / هفت مرحله کلیدی زندگی

هنگامی که این واقعیت را پذیرفتید که آرزوی گذشته خود را خواهید داشت، مهم نیست که چقدر در زمان حال تنها به نظر می رسد، به احتمال زیاد تجربیات و خاطراتی شاد خلق خواهید کرد.

این می‌تواند شامل انجام اقداماتی مانند برقراری یک مکالمه با باریستای خود، پیوستن به یک گروه داوطلب یا حتی چیزی به سادگی قدم زدن در یک پارک باشد—شما هرگز نمی‌دانید زمانی که آنجا هستید ممکن است با چه کسی برخورد کنید.

به گذشته نگری به ما قدرت می دهد تا در تعاملات روزانه خود سرمایه گذاری بیشتری کنیم، نه لزوماً با انتظارات بزرگ، بلکه با قدردانی از ارزش آینده آنها در خاطراتمان. ترفند این است که در لحظات عادی پتانسیل تبدیل شدن به خاطرات نوستالژیک و خارق العاده را تشخیص دهید.

۲. «نوستالژیک ذهنی» می‌تواند حسی از معنا را در زندگی تنهایی ایجاد کند

مطالعه اخیر روشن می کند که چگونه نوستالژیک بودن می تواند به ویژه برای افرادی که با تنهایی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد. این مطالعه نشان داد که برای کسانی که اغلب احساس کمبود جهت یا معنایی در زندگی می کنند – یک مسئله رایج در بین افراد تنها – درگیر شدن در نوستالژی می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد.

این احتمالاً به بازسنجی حس خود در رابطه با افراد اطرافتان مربوط می شود. به این موضوع فکر کنید: افراد تنها اغلب احساس می کنند شخصیت های فرعی زندگی خود هستند و اغلب تحت تأثیر انزوای خود قرار می گیرند. تجربه نوستالژی (چه خود به خود یا خود القا شده) می تواند به تمرکز مجدد روایت آنها کمک کند، مشروط بر اینکه آنها احساسات و خاطراتی را که با این تجربه مرتبط هستند، زمینه سازی کنند.

اگر می‌خواهید زمینه‌سازی کنید و از نوستالژی خود نهایت استفاده را ببرید تا معنای زندگی خود را دوباره به دست آورید، می‌توانید روش سفر قهرمان را امتحان کنید. این رویکرد شامل داستان سرایی موثر است، جایی که شما مسئولیت روایت زندگی خود را از طریق هفت مرحله کلیدی به عهده می گیرید:

هفت مرحله کلیدی زنذگی

خودشناسی. به تجربیات گذشته که به شما شکل داده است فکر کنید. لحظات نوستالژیک می تواند نقاط قوت و ارزش های شخصی را آشکار کند.

کنترل بر واکنش ها درک کنید که چگونه به تغییرات گذشته واکنش نشان داده اید و از این بینش ها برای مدیریت شرایط فعلی استفاده کنید.

تعیین هدف جاه طلبی ها و دستاوردهای گذشته را از طریق تأمل نوستالژیک شناسایی کنید و به روشن شدن اهداف فعلی و آینده کمک کنید.

انتخاب روابط، روابط گذشته را که معنادار بودند به یاد بیاورید. این می تواند انتخاب های فعلی را در دوستی ها و افراد مورد اعتماد هدایت کند.

پاسخگویی به چالش ها. از خاطرات چالش‌ها و موفقیت‌های گذشته برای آگاه کردن رویکرد خود نسبت به موانع فعلی استفاده کنید.

ارزیابی رشد شخصی با استفاده از خاطرات نوستالژیک به عنوان نقطه عطف، به گذشته نگاه کنید تا ببینید چقدر پیشرفت کرده اید.

کمک به دیگران. از تجربیات و آموخته های خود برای کمک به دیگران در مسیرشان استفاده کنید و حس هدف و ارتباط خود را غنی کنید.

با درگیر شدن آگاهانه با نوستالژی، می توانید روایتی ببافید که سفر شما را برجسته می کند، بر رشد شما تاکید می کند و جایگاه شما را در یک جامعه بزرگتر تقویت می کند. این رویکرد می تواند ابزار قدرتمندی در مبارزه با تنهایی و معنایابی باشد.

خاطرات ما نه تنها منبعی از آرامش هستند، بلکه پلی به سوی یک حال رضایت بخش تر هستند. نوستالژی می تواند یک متحد قدرتمند در کاهش تنهایی باشد، به خصوص اگر بتوانید فراتر از تجربه انفعالی آن نگاه کنید.

تأمل در تجارب مثبت گذشته می تواند نحوه نگرش شما به وضعیت فعلی زندگی خود را بازنگری کند. این، در کنار این واقعیت که ما به طور کلی گذشته را زیباتر از آنچه بود به یاد می آوریم، می تواند به ما کمک کند تا از افراد زندگی خود بیشتر قدردانی کنیم و ارتباطات بهتری را تقویت کنیم.