ثبت نام حج عمره ۱۴۰۲ با اولویت یک تا ۶۰۰ پنجشنبه ۳۰ اذر

 معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: نظر به فرصت محدود باقی‌مانده تا آغاز اعزام عمره‌گزاران به سرزمین وحی و با توجه به تکمیل نشدن برخی گروه‌ها و کاروان‌ها، مقرر شد تمام اولویت‌های ثبت‌نامی عمره (از یک تا ۶۰۰)، به منظور تکمیل ظرفیت‌های کاروان‌های آغازین این سفر معنوی، از پنجشنبه ۳۰ آذرماه مجاز به ثبت‌نام باشند.

معاون سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بدیهی است اولویت ثبت‌نام قطعی با کسانی است که زودتر نسبت به تکمیل اطلاعات، انتخاب کاروان و قطعی کردن ثبت‌نام (واریز وجه) اقدام کنند.

او تاکید کرد: این اولویت‌ها فقط تا تکمیل ظرفیت کاروان‌های عمره در هر استان، مهلت ثبت‌نام دارند.

به گفته رضایی، از میان اولویت‌های فراخوانده‌شده تا کنون حدود ۵۰ هزار نفر اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند، که نیاز است برای قطعی شدن ثبت‌نام، کاروان مورد نظر را انتخاب و وجه عمره را کامل پرداخت کنند.

سازمان حج و زیارت برای اعزام ۷۰ هزار نفر تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کرده است.

درحال حاضر حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت عمره هستند. اولویت ودیعه‌گذاران عمره در سال ۱۳۹۰، که آن زمان تعدادشان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسید، با قرعه‌کشی از یک تا ۶۰۰ تعیین شده بود.

ثبت نام حج عمره ۱۴۰۲ با اولویت یک تا ۶۰۰ پنجشنبه ۳۰ اذر

افزون بر هشت سال توقف عمره و اعلام ناگهانی زمان ثبت‌نام برای این سفر معنوی که با فصل امتحانات مدارس هم‌زمان شده، به نظر می‌رسد هزینه این سفر که مبلغ آن از ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است نیز عاملی شده است تا بسیاری برای ثبت‌نام عمره آمادگی لازم را نداشته باشند و در این‌باره درنگ کنند. رضایی، معاون سازمان حج و زیارت در این‌باره به ایسنا گفت: برای ما قابل درک است که عمره سفر خانوادگی است و به هماهنگی و برنامه‌ریزی نیاز دارد، برای همین زمان اعزام آن جابه‌جا شد تا متقاضیان آمادگی بیشتری پیدا کنند، اما درباره هزینه‌ها سازمان حج و زیارت در این‌باره اختیاری ندارد و این موضوع تابع شرایطی است؛ در عربستان تمام هزینه‌های خدمات با ۱۵ درصد افزایش مواجه شده است، از طرفی ناچاریم تمام خدمات زائران را ارزی پرداخت کنیم. ضمن این‌که ۸۰ درصد هزینه این سفر به پرواز مربوط می‌شود. با این حال سازمان حج و زیارت همه تلاش خود را کرد تا هزینه‌های این سفر افزایش نیابد. به هر حال ما پیگیر هستیم تا بانک‌ها هم از این سفر معنوی حمایت کنند.

بنابر آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، قرار است اعزام عمره از ۱۳ دی‌ماه آغاز شود و تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد. سازمان حج و زیارت هنوز درباره عمره رمضان و شوال، که پیش‌تر قول پیگیری آن را داده بود، جزئیاتی را اعلام نکرده است.