هشدار جدی درباره کمبود گروه خونی منفی

سیدمنتظر شبر، سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۳۴۴ هزار و ۳۰۸ نفر به مراکز انتقال خون سطح استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد٬ ۲۸۴ هزار و ۹۳۷ واحد خون و فرآورده‌های خونی اهدا شده است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۱۵۰۰ واحد خون در تهران مصرف می‌شود؛ در حالی که حدود ۱۳۰۰ واحد خون اهدا می‌شود. الان ذخایر خونی در سطح استان تهران خوب است؛ اما با بروز آلودگی هوا میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده است و تداوم این موضوع باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

شبر تاکید کرد: نیاز به خون در تمامی گروه‌های خونی وجود دارد؛ اما با توجه به کمبود گروه خونی منفی نیاز به این گروه‌ها بیشتر از سایر گروه‌های خونی است.

وی با تاکید بر این که از ابتدای سال تا الان ۵۰ هزار و ۶۸ نفر از اهداکنندگان برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده‌اند، افزود: در همین بازه زمانی، ۱۳۵ هزار و ۵۴۴ نفر از اهداکنندگان خون را افراد مستمر تشکیل داده‌اند.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان اضافه کرد: در حال حاضر میزان ذخیره خون و فرآورده‌های خونی مناسب است؛ اما نیاز به خون به دلیل انجام عمل‌های جراحی سنگین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران همیشگی است و توصیه می‌کنیم تا افراد بیشتری در این امر خیر مشارکت کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۹۹ هزار و ۳۲۵ نفر از اهدا کنندگان جزء افراد با سابقه و ۱۰۰۱۵ نفر از اهدا کنندگان نیز بانوان بوده‌اند.

شبر همچنین گفت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، یک نیاز روزانه و همیشگی است و تاکید ما بر حضور مستمر و منظم مردم در تمامی روز‌های سال در مراکز اهدای خون است. آقایان سالی ۴ بار و بانوان سالی ۳ بار می‌توانند اقدام به این کار نجات‌بخش کنند.

کمبود گروه خونی منفی