شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۸ دی ۱۴۰۲

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح امروز جمعه هشتم دی با میانگین ۱۶۸ برای دومین روز پیاپی وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پایش خیابان‌های فرشادی و احمدآباد با ۱۶۸، خیابان ۲۵ آبان با ۱۵۴، میدان انقلاب و پارک زمزم با ۱۸۵، خیابان پروین اعتصامی با ۱۵۳، دانشگاه صنعتی با ۱۶۰، خیابان رودکی با ۱۷۲، رهنان با ۱۷۹، سپاهان شهر با ۱۷۰، خیابان فیض با ۱۷۴، بولوار کاوه با ۱۵۲، کردآباد با ۱۶۲، خیابان میرزا طاهر با ۱۷۷ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۸۴ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۸ دی ۱۴۰۲

شاخص هوا همچنین در خیابان زینبیه با ۱۴۶ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا در خیابان استانداری، بزرگراه خرازی و دانشگاه اصفهان قطع است.

امروز شاخص هوا در زرین شهر با ۱۶۲ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان و قهجاورستان با ۱۵۰ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در سجزی با ۹۹ و مبارکه با ۸۳ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز اعلام کرده است که تا شامگاه روز دوشنبه ۱۱ دی به علت سکون نسبی در سطح استان افزایش و انباشت غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و صنعتی اصفهان وجود دارد.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.