در بحث تنش آبی نباید یک سویه به موضوع وارد شویم

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع اهمیت تنش آبی سالهاست که جزو دغدغه های مدیریت شهری قرار گرفته است؛ لذا مدیریت شهری بحث فضای سبز و توسعه و نگهداشت آن را به دلیل شرایط اقلیمی و آلودگی فزاینده به عنوان یکی از ماموریت های اصلی خود در کانون توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه مدیریت بهینه مصرف آب چند سالی است که با تشدید تنش آبی و شرایط تغییر اقلیم در دستور کار جدی مدیریت شهری قرار گرفته است، افزود:  مصوباتی با موضوع تغییر الگوی کشت فضای سبز از گونه های پر آب به گونه های کم آب بر، ممنوعیت کاشت چمن، آبیاری مکانیزه و قطره ای فضای سبز، بازچرخانی آب از جمله مواردی است که در این رابطه به تصویب رسیده است.

پیرهادی ادامه داد: در خصوص تعامل های بین سازمانی کارسازی تبصره 3 به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های توسعه و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب و تفاهم نامه سال 1401 با وزیر محترم نیرو در خصوص استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز و اختصاص زمین برای احداث تصفیه خانه و سایر موارد نیز از این اقدامات مثبت به شمار می رود.                                                                  

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ذکر این موضوع بسیار حائز اهمیت است که موضوع تنش آبی یک موضوع چند عامله است و به صرف متهم کردن یک سازمان این معضل بر طرف نمی شود. میزان آب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران از چاه ها و منابع آب زیرزمینی تنها 5 درصد از کل برداشت آبخوان است. در صورتی که در شرایطع کنونی سهم آب صنعت و کشاورزی از این منابع باید مشخص شود و مدیریت مصرف بهینه به ویژه در بخش کشاورزی باید تکلیف قانونی شود.

 

پیرهادی افزود: درحال حاضر با توجه به پیامدهای گسترده تغییرات اقلیمی مانند کاهش نزولات جوی و بازدهی نامناسب و ناکافی بسیاری از سدهای کشور، فشار بر منابع آب زیرزمینی به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. برآوردها حاکی از آن است که سهم برداشت سالیانه از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت معادل 36/4 ، 4/9 و 1/7 میلیارد مترمکعب است که شامل 85 ، 11 و 4 درصد از کل برداشت سالیانه است. شایان ذکر است که کسری تجمعی آبخوان های کشور در سال 1401 مقداری در حدود 143 میلیارد مترمکعب بوده است که قطعا تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از جنبه های منفی و فاجعه بار افزایش کسری آبخوان ها، پدیده فرونشست زمین است که متأسفانه روندی افزایشی طی سال های اخیر داشته است، گفت: در موضوع تنش آبی همواره کوتاه ترین راه حل که همان برداشت آب های زیرزمینی است لزوما به عنوان بهترین و پایدارترین راه حل به شمار نمیه رود.  

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همانگونه که قبلا بارها تاکید شده موضوع تنش آبی یک موضوع تک فاکتوره نیست و سایر ارگان‌ها مثل نمایندگان محترم مجلس کمیسیون کشاورزی، محیط زیست و حتی اصل نود نیز می بایست ورود جدی به ویژه در خصوص تصویب قوانین موضوعه و تخصیص بودجه و اعتبار لازم داشته باشند و این انتظار در درجه اول برای برنامه هفتم توسعه بود که متاسفانه به صورتی که باید و شاید به این موضوع پرداخته نشد و بازتاب مناسبی در مفاد برنامه پیدا نکرده است.

به گفته وی، اهمیت موضوع برای مجموعه شورای شهر تهران به حدی است که با مکاتبات متعدد از شورا به رئیس محترم جمهور و رئیس محترم مجلس (به پیوست) موضوع تنش آبی، اختصاص اعتبار برای آبیاری فضای سبز و دریافت پساب حاصل از تصفیه فاضلاب مطرح و پیگیری شده است.

وی، ادامه داد: دولت و وزارت نیرو بایستی همکاری لازم را جهت انتقال پساب به مجموعه های مختلف فضای  سبز شهر تهران داشته باشند و این موضوع یک وظیفه همگانی برای همه دستگاه‌ ها است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در ادامه گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت حفظ و گسترش فضای سبز شهری توصیه کردند و  تاکید داشتند که نباید اجازه داد فضای سبز شهرها بخصوص شهرهای پرجمعیت و تهران تخریب یا کاهش یابد.

پیرهادی با بیان اینکه پساب تصفیه شده بایستی استانداردهای لازم جهت رهاسازی در محیط را داشته باشد، گفت: اگر پساب تصفیه شده استاندارهای لازم را نداشته باشد قابل آبیاری در فضای سبز شهری نیست.

وی تاکید کرد: لذا مجددا یادآور می شوم و از همه عزیزان تقاضا دارم در بحث تنش آبی یک سویه به موضوع وارد نشوید و برنامه جامع‌الطراف و آینده نگرانه ای را لحاظ کنیم.

در بحث تنش آبی نباید یک سویه به موضوع وارد شویم