پیش بینی هواشناسی جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲/ هشدار بارش برف در ۵ استان

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از ورود سامانه بارشی به کشور در هفته آتی خبر داد.

 صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور، گفت: روز جمعه (۲۹ دی) در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق، گاهی وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شنبه (۳۰ دی) و یکشنبه (اول بهمن) در اغلب مناطق کشور جوی آرام و نسبتاً پایدار حاکم خواهد بود. روز دوشنبه (دوم بهمن) با ورود سامانه بارشی از شمال غرب؛ در نواحی شمال غرب، غرب و سواحل غربی دریای خزر بارش باران آغاز خواهد شد.

پیش بینی هواشناسی جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲/ هشدار بارش برف در ۵ استان

ضیاییان ادامه داد: سه شنبه (سوم بهمن) ضمن تقویت فعالیت سامانه بارشی علاوه بر نواحی ذکر شده در بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، بارش ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، از امروز جمعه (۲۹ دی) تا یکشنبه (اول بهمن) افزایش نسبی دما در نوار شمالی کشور رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: امروز جمعه (۲۹ دی) خلیج فارس و تنگه هرمز نیز مواج خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده، تصریح کرد: آسمان تهران فردا (۳۰ دی) قسمتی ابری تا نیمه ابری همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و در روز یکشنبه (اول بهمن) کمی ابری تا قسمتی ابری همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: طی فردا (۳۰ دی) بندرعباس با دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۱- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

همچنین پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر، رگبار باران، رعدوبرق گاهی وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است.

فردا و روز یکشنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و نسبتاً پایداری حاکم است. دوشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور از شمال غرب در مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر بارش‌ها آغاز می‌شود.

روز سه‌شنبه آینده با تقویت سامانه بارشی علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز عرب و مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش‌ها ادامه دارد.

از امروز تا یکشنبه آینده در نوار شمالی کشور دما افزایش می‌یابد. همچنین امروز خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۹

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی سردسیر همراه با برف، در نواحی گرمسیر رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۹: شرق و جنوب فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی.

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰: سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و نیمه شرقی هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال آسیب به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال شکستن درختان جوان.

توصیه: اجتناب از سفر‌های غیرضروری، پرهیز از اتراق در کنار مسیل‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی ارگان‌های امدادی برای پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم دپوی محصولات باغی و زراعی در فضای باز، انتقال ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استفاده از بادگیر و قیم برای باغات و نهال‌ها