اعزام کاروان های هلال احمر به مناطق محروم

مناطق محروم کشور همواره یکی از نقاطی است که برخی از شاخصه‌ها مانند بیماری یا فقر در آن‌ها وجود دارد این در حالی که سلامت در مناطق محروم همواره با چالش مواجه است. متأسفانه مردم مناطق محروم و دورافتاده کشورمان از کمبود امکانات پزشکی و خدمات درمانی رنج می برند و تا زمانی که به یک توسعه متوازن در سراسر کشور نرسیم این کمبودها ادامه دارد.

 البته با تدابیر صورت گرفته در حال حاضر اغلب این مناطق تحت پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار دارند ولی هنوز هم دسترسی به خدمات تخصصی فراگیری لازم را ندارد و شاهد مراجعه بیماران از شهرستان‌های کم برخوردار به مراکز استان و حتی شهر تهران، برای انجام جراحی‌ها و درمان بیماری‌هایی هستیم که پزشک متخصص و امکانات لازم برای درمان آن در شهر مبدا وجود نداشته است.با توجه به تنوعات منطقه‌ای متفاوت است که با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی هر منطقه برخی بیماری‌ها را تجربه کنند. 

2436538_194

بسیاری از مردم در مناطق محروم به دلیل همین نداشتن امکانات جان خود را از دست داده اند. زیرا برخی زنان باردار به دلیل فوریت و فاصله دور بیمارستان زایمانشان دیر می شود و نه تنها  جان خود بلکه جان خود را  از دست می دهند. کمبود پزشک در مناطق محروم موضوعی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت و واقعیت این که این کمبود مشکلات و خسارت‌هایی هم برجای گذاشته که گاهی غیرقابل جبران است.

وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر درباره خدمات رسانی به مناطق کم برخوردار این چنین گفت: با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و کمک به امر بهبود و ارتقا سطح سلامت افراد و اقشار کمتر برخوردار، کاروان‌های سلامت جمعیت هلال احمر در ۹ ماه نخست سال جاری به مناطق جامعه هدف سراسر کشور اعزام شده است.

او بیان کرد: برنامه سلامت محور در قالب تشکیل و اعزام تیم‌های درمانی و با مشارکت فعال و داوطلبانه پزشکان عمومی و متخصص در زمینه‌های مختلف از جمله قلب و عروق، عفونی، کودکان، زنان و زایمان، چشم پزشکی، دندانپزشکی و به همراه ارائه خدمات پرستاری، پیراپزشکی، توانبخشی  به اقشار کم بضاعت اجرا شده است.

سلیمی تصریح کرد: با برگزاری این کاروان‌ها، ۱۵۹ هزار و ۸۴۳ نفر از خدمات درمانی و دارویی رایگان بهره‌مند شدند.

رئیس سازمان داوطلبان ادامه داد:  در راستای طرح‌های معیشتی ۲۱ هزار و ۶۲۷ بسته غذایی و بهداشتی در بین خانواده‌های کمتر برخوردار روستا‌ها و مناطق محروم توزیع شد.

سلیمی بیان کرد: ۹ هزار و ۱۴۷ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر سراسر کشور، در اجرای این برنامه حضور فعال و مؤثر داشته‌اند.

او  ادامه داد: ۱۰۰ نفر از اهالی روستای لیلیان شهرستان خمین اراک، خدماتی به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال دریافت کردند و ۲۵۰ نفر از اهالی روستای تنگان جمال‌آباد شهرستان جم استان بوشهر، از خدمات پزشک متخصص داخلی، عمومی، اطفال، زنان و چشم‌پزشک به ارزش ریالی ۲۵۰ میلیون ریال، بهره مند شدند.