موتورسیلکت‌های دودزا تهران را گروگان گرفته‌اند

امروزه مسئولان به مدد سخنان و نظرات کارشناسان از تمامی این واقعیت‌ها مطلع‌اند اما متاسفانه در مقام عمل،اقدام موثر و جامعی برای رفع این مخاطرات انجام نمی‌شود و به این ترتیب وضعیت آلودگی هوا روند خطرناکی را طی می کند و همین موضوع سبب مرگ شماری از مردم بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوا می شود. اکنون در پایتخت تعداد زیادی موتورسیکلت کاربراتوری با توانایی تولید بالای آلاینده! تردد می کنند که می توان گفت تمامی آن‌ها حتی معاینه فنی هم ندارند ولی هرگز به خاطر این تخلف جریمه نمی شوند.

70 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری‌اند !

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از تردد ۴میلیون و ۳۰۰هزار موتورسیکلت که ۷۰درصد از آن ها کاربراتوری اند، خبر داد و گفت: در کنار نداشتن کلاه ایمنی، موتورسیکلت ها در صورت دودزا بودن،جریمه می شوند.

سرهنگ احسان مومنی با اشاره به میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: شهر های بزرگ کشور درگیر بحث آلودگی هوا هستند. در شهر تهران ۴میلیون و ۳۰۰هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند و برابر آمارهایی که اعلام می شود حدود ۷۰درصد از این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند.

وی افزود : خود همین موتورسیکلت‌ها یک منبع متحرک آلودگی هوای شهر تهران محسوب می‌شوند و براساس اظهار نظر های کارشناسی اعلام می شود که هر موتورسیکلت بین  تا ۷برابر یک خودرو آلاینده ایجاد می کند.

به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اگر موتورسیکلت تنظیم باشد ۴برابر یک خودرو و اگر از سن فرسودگی گذشته باشد ۷برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند. پس همان بحث احساس مسئولیت فردی به میان می آید.

مومنی افزود: باید به راکبان موتورسیکلت که وسیله آن ‌ها فرسوده است گفت که برای تعویض موتورسیکلت خود اقدام و سازمان‌ها هم باید تسهیلاتی برای این کار برقرار کنند.جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری باید در دستورکار سازمان‌ها قرار بگیرد و به جای آن ها از موتورسیکلت‌های برقی استفاده شود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: لذا پلیس هم در این باره با موتورسیبکلت های دودزا برخورد می کند. 

وقتی پلیس موتورسیکلتی را به علت نداشتن کلاه ایمنی متوقف می‌کند و یا اینکه هر تخلف دیگری را انجام داده است، پلیس وضعیت دودزا بودن آن را هم بررسی می‌کند. یعنی در کنار نداشتن کلاه ایمنی، جریمه دودزا بودن هم شامل این موتورسیکلت خواهد شد. حتی در برخی از موارد موتورسیکلت ها را به پارکینگ ها منتقل کرده‌ایم و آن ها را مجبور به انتقال به تعمیرگاه‌ها کرده‌ایم تا موتورسیکلت خود را اصلاح کنند و مدارک خود را تحویل بگیرد.

موتور سیکلت دودزا

ابطال 10 هزار معاینه فنی خودرو

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین با اشاره به این که از ابتدای سال تا کنون بیش از 10 هزار معاینه فنی خودروها باطل شده است، گفت: تردد با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، تخلف محسوب می سود و ممنوع است.

 مومنی  با تاکید بر نقش خودروهای دودزا در افزایش حجم آلودگی هوای شهر تهران، گفت: آلودگی هوا موضوع جدید و پدیده نوظهوری نیست و چندین سال است که شهرهای بزرگ در کشورهای جهان درگیر آن هستند.

وی اظهار داشت: 6 سال از تصویب قانون هوای پاک در کشور می‌گذرد و برای هر سازمان و نهادی در این خصوص شرح وظایفی تعیین شده است و دستگاه ها مکلف و موظف هستند کار خودشان را درست انجام بدهند که در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز سعی دارد به بهترین نحو عمل کند.

وی اظهار داشت: پلیس راهور تهران بزرگ یک دستگاه عملیاتی و اجرایی است که از ابتدای سال جاری موضوع آلودگی هوا جزء برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی آن بوده است و از اهمیت زیادی دارد، چرا که این موضوع با جان انسان ها در ارتباط است.

 مومنی افزود: آلودگی هوا با جان مردم سر و کار دارد و باعث ابتلای شهروندان به انواع بیماری‌ها می شود، لذا این مساله هم مانند کاهش تصادفات شهری، جز برنامه های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است .

وی تاکید کرد: برابر ماده 43 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، تردد با وسیله نقلیه ای که برگه معاینه فنی معتبر نداشته باشد، ممنوع است و رانندگانی که خودرویشان فاقد معاینه فنی باشد، در جریان کنترل مکانیزه، اعمال قانون می شوند. 

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون درباره حدود 2 میلیون و 300 هزار خودروی فاقد معاینه فنی، قانون اعمال شده است، گفت: این بدان معنا نیست که این تعداد خودرو معاینه فنی نداشته اند، بلکه ممکن است یک خودرو مدتی معاینه فنی نداشته ولی به ازای هر ترددی که در سطح معابر داشته، جریمه شده است.

وی اظهار داشت: بیش از 28 هزار خودرویی که دودزا بوده اند هم در این مدت اعمال قانون شده اند و از اول مهرماه که طرح ابطال معاینه فنی در شهر تهران آغاز شد تاکنون معاینه فنی بیش از 10 هزار خودرو باطل شده است. 

در طرح ابطال معاینه فنی خودروها ممکن است خودرویی معاینه فنی هم داشته باشد، ولی دودزا بوده و باعث ایجاد آلودگی شود که تیم های پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به ابطال برگه معاینه فنی این خودرو اقدام می کنند.