چمران می‌گوید: افزایش مصرف بنزین ناشی از کیفیت پایین خودرو‌ها است

مهدی چمران ، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه خودروی تهران اظهار کرد: در ارتباط با خودرو چالش‌ها و مشکلات زیادی داریم. هم در ساخت خودرو و هم فروش آن به مردم، هم به‌کارگیری و هم خصوصیاتی که باید خودروی داخلی متناسب با خودرو‌های به روز دنیا داشته باشد؛ در همه این موارد دارای معضلاتی هستیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه گفته می‌شود حد متوسط مصرف بنزین ما حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است و با مصرف کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند، تصریح کرد: میزان مصرف سوخت ما با تعداد اتومبیل و جمعیت کمتر نسبت به کشور‌هایی که چندین برابر ما جمعیت دارند، برابر است و این به موضوع خودرو برمی گردد.

او افزود: اتومبیل‌های ما مصرف سوخت مناسب را ندارند و نتیجه سوزاندن آن در خودروها، آلودگی هوا است. در حالی که باید از دیدن هوای آلوده تعجب کنیم امروز از دیدن هوای پاک و صاف تعجب می‌کنیم. ما هنوز اتومبیل‌هایی داریم که در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. در حالی که خودرو‌های دنیا به سمت مصرف چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌روند. اینجا است که خودروساز باید به میدان بیاید.

چمران ادامه داد: موقعی می‌توانیم بگوییم که صنعت خودروسازی ما پیشرفته است که از نظر مصرف سوخت در حد پایینی باشد.

او تاکید کرد: البته بخشی از آلودگی‌ها به دلیل فرسودگی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هاست. گفته می‌شود ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلت‌های فرسوده است.

افزایش مصرف بنزین

چمران درباره بحث اتوبوس و تولید داخل آن گفت: دو سال است که در شهر تهران تلاش می‌کنیم که اتوبوس تامین کنیم، اما کارخانه‌های تولید داخل اعلام کردند که در ماه حداکثر اتوبوسی که به ما تحویل می‌دهند ۵۰ دستگاه بیشتر نیست و در بحث خودرو‌های سواری نیز همین کمبود را دارند تا جایی که کار به قرعه کشی برای خرید خودرو می‌رسد.

رئیس شورای شهر تهران درباره موضوع نمایشگاه نیز تصریح کرد: گاهی یک فضا را برای نمایشگاه می‌سازند، اما گاهی فضایی ساخته می‌شود و هر مجموعه‌ای برای اینکه تولیدات خودش را ارائه کند از آن استفاده می‌کند و آن فضا با کمترین امکانات باقی می‌ماند و تبدیل به نمایشگاه می‌شود؛ ما باید از آن نمایشگاه انتقاد کنیم نه از فضایی که بر پایه برگزاری نمایشگاه ساخته شده و درباره آن فکر شده و به گونه‌ای زیبنده ایجاد شده که یکی از نمایشگاه‌های برتر خاورمیانه است و می‌تواند برای برقراری نمایشگاه‌های مختلف بسیار مناسب باشد، از چنین نمایشگاهی استقبال می‌کنیم. 

او گفت: امیدواریم هم صنعتگران و هم وزارت صمت برای برپایی نمایشگاه‌ها به یک نمایشگاه ارزنده در سطح بین‌المللی که مایه آبروی ما است رو به بیاورند و در فضایی که مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد می‌کند، اصراری به برگزاری نمایشگاه نداشته باشند.

چمران در خصوص نتایج سفر شهردار تهران به چین اظهار کرد: ارتباطات وجود دارد ولی هنوز از نتیجه دقیق این سفر خبری ندارم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره کمبود اتوبوس در خطوط BRT شهر تهران تصریح کرد: این موضوع شرمندگی و مشکلی است که سال‌هاست با آن دست به گریبان هستیم. حدود ۱۰ سال بود که به تهران اتوبوسی داده نشده و شرکت‌های سازنده علی‌رغم این‌که از دو سال گذشته کار خود را برای تولید اتوبوس‌ها شروع کرده‌اند اما با توجه به اینکه خطوط تولید در گذشته جمع شده بود راه‌اندازی دوباره آنها زمان‌بر شده است.

به گفته چمران، این شرکت‌ها همه توان و ظرفیت خود را برای ساخت و تولید به کار گرفته‌اند. از سوی دیگر به صورت مداوم بازسازی‌ها انجام می‌شود؛ اما باید منتظر باشیم که اتوبوس‌های خریداری شده به ناوگان وارد شوند و تعهدات در حال انجام است.

افزایش مصرف بنزین

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد، این تعداد اتوبوس پاسخگوی نیاز ما نیست؛ لذا امیدواریم خریدهای انبوهی که انجام شده هرچه زودتر به تهران برسد البته تصور می‌کنم تا پایان سال تعداد قابل توجهی که موجب ایجاد تغییر در شهر شود به ناوگان وارد نخواهد شد اما همه تلاش‌ها در این زمینه در حال انجام است.

چمران در خصوص برگزاری نمایشگاه خودرو در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب نیز اظهار کرد: از برگزاری این نمایشگاه در محل شهر آفتاب و اینکه موجب ایجاد ترافیک برای شهر نمی‌شود راضی هستیم و اتومبیل‌هایی که دجر این نمایشگاه وجود داشت هم تولید داخل و هم آنچه که از خارج آمده، بوده است.ج تشویق کردیم به سمت خودرو و اتوبوس برقی بروند در این زمینه شرکت‌های تولید کننده داخلی در حال کار هستند اما امسال خودروهای برقی به نتیجه نمی‌رسد و سال آینده می‌توانند تولیدات خود را ارائه کنند.