کشف اشیای عتیقه هزاره نخست دوره اشکانی در لرستان

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به کشف اشیای عتیقه در لرستان اظهار کرد: ۳۰۰ قلم اشیای عتیقه در دلفان برای تعیین قدمت و قیمت به اداره کل میراث فرهنگی این استان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۷ قلم از اشیای کشف‌شده در لرستان دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، افزود: قدمت این آثار از هزاره نخست پیش از میلاد (اشکانی و ساسانی) تا قرون متأخر اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین با تأکید بر انجام گمانه‌زنی نجات‌بخشی محوطه قلعه کمندان در ازنا عنوان کرد: این اثر یکی از سه اثر فرهنگی و تاریخی این شهرستان است که با احداث سد کمندان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

حسن‌پور با بیان اینکه حفظ و احیای آثار تاریخی ازنا به سرپرستی محمدرضا محمدیان، باستان‌شناس لرستانی در حال انجام است، بیان کرد: هدف از اجرای این پژوهش میدانی دستیابی به اطلاعات تاریخی و توالی لایه‌های تاریخی در این محوطه است.

وی خاطرنشان کرد: محوطه قلعه کمندان در ازنا از قرون میانه اسلامی دارای سکونت بوده‌ است و قلعه دوره قاجاری این محوطه که به‌عنوان قلعه کمندان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است همچنان مورد استفاده ساکنان روستا است.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، برنامه کاوش گسترده و هدفمند قلعه کمندان در ازنا پس از اتمام گمانه‌زنی و در صورت وجود لایه‌های تاریخی و شواهد معماری قابل‌ اعتنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

کشف اشیای عتیقه هزاره نخست دوره اشکانی در لرستان