پیش‌بینی وضع هوا: باران‌های سیل‌آسا کشور را فرا می‌گیرد

 اکثر مناطق کشورمان از ابتدای فصل سرما تاکنون، شاهد کاهش شدید بارش  ها بوده اند به نحوی که این مساله در کنار خشکسالی های سال های گذشته،سبب شده است بسیاری از رودخانه ها خشک شوند و بسیاری از سد ها در شایط بحرانی قرار گیرند که خوشبختانه طی چند روز گذشته و همزمان با بارش باران و برف به ویژه در استان های کردستان و لرستان، هموطنانمان بالاخره بارش این موهبت خداوند را تجربه کردند.

از سویی دیگر بارش ها در برخی استان ها به حدی بود که برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند و رودخانه ها هم طغیان کردند.    

خروش خرم رود

بارش باران که از چهارشنبه گذشته استان لرستان را فراگرفته است،طی 2 روز گذشتهسبب خروش رودخانه «خرم رود» و جاری شدن آب در آن شد. بر اساس پیش بینی هواشناسی شدت بارش باران تا پایان امروز در لرستان ادامه‌ خواهد داشت و آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها دور از انتظار نیست؛ همچنین باتوجه به توده هوای سرد احتمال بارش برف در گردنه ها و مناطق کوهستانی استان وجود دارد.

همچنین بارش شدید باران  سبب شد پل جهادگران خرم‌آباد به زیر آب برود. به گزارش ایرنا، این پل در ورودی شهر خرم آباد از سمت شمال و شهرستان الشتر قرار دارد که به دلیل ارتفاع کم و حجم بسیار بالای بارش ها زیر آب رفت.

 همزمان معابر و خیابان های خرم آباد به شدت دچار آبگرفتگی شدند. مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در این باره گفت: میزان بارش باران تا عصر دیروز ۵۰میلیمتر گزارش شد و با توجه به شدت بارندگی، هشدار قرمز هواشناسی در استان صادر شد.

وی ادامه داد: بارش باران از چهارشنبه شب گذشته لرستان را فراگرفت و تا دیروز بارندگی خوبی ثبت شد.

همچنین پس از ماه ها خشکسالی و عدم بارش نزولات آسمانی، ساکنان تمامی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بالاخره بارش باران را تجربه کردند که شدت  بارش ها در شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران در سایه کمبود و نبود برخی زیرساخت های شهری دچار آبگرفتگی شدید شد.

 استان فارس هم از جمله مناطق کشورمان بود که از بارش های چند روز گذشته بی بهره نماند. سامانه بارشی از سحرگاه دیروز در شیراز فعال و سبب بارش ۱۰میلیمتر باران در شهر شد و جانی دوباره به رودخانه خشک شیراز داد.

مناطقی از استان ایلام هم دیروز شاهد بارش تگرگ و باران بودند که این موضوع به آبگرفتگی برخی معابر منجر شد.

همچنین ساکنان استان چهارمحال و بختیاری طی 2 روز گذشته شاهد بارش شدید باران بودند و شدت بارش ها به حدی رسید که  پل ارتباطی روستای دزک سرچشمه  - دواب صمصامی مسدود  شد.

در این میان برخی استان ها نظیر همدان و کردستان هم  طی 2 روز گذشته بارش برف را در زمستان بی رمق تجربه کردند.

تشدید بارش ها

ورود سامانه بارشی به کشور و پیش بینی بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها، نزولات جوی زیادی را به همراه داشت و در برخی مناطق هشدار سطح قرمز هواشناسی را هم دریافت کرد.

تصاویر منتشر شده از طغیان برخی رودخانه‌ها در مناطق مختلف استان ایلام خبر می دهد.بارش  های خوب در مناطق مختلف استان و به ویژه شهرستان های آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره موجب طغیان برخی از رودخانه های فصلی و دائمی این مناطق شد. شدت بارش ها به گونه  ای بود که موجب آبگرفتگی معابر و برخی منازل در روستاهای شیخمکان و کله جوب شهرستان دره شهر شد. حجم آب ورودی از کبیرکوه به شهر دره شهر هم به حد بالایی رسید.

بر اساس گزارش هواشناسی استان ایلام، بیشترین میزان بارندگی ها در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز مربوط به شهرستان های آبدانان با ۱۰۷.۳ میلیمتر و دره شهر با ۹۰ میلیمتر در جنوب استان و لومار با ۶۲ میلیمتر در شمال استان ایلام بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه هم متوسط بارش این سامانه را تا عصر پنجشنبه برای شهر کرمانشاه ۳۸ میلیمتر بیان کرد و گفت: بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه سامانه دوم پرفشار دیگری روی منطقه مستقر ‌شده که یک سامانه سرد است و بارندگی آن تا امروز، شنبه ادامه دارد.

 افشین یگانه، با انتقاد از شهرداری کرمانشاه درباره بی توجهی به صدور هشدار قرمز اداره مدیریت بحران کرمانشاه گفت: صدور هشدار قرمز به این معنی است که حتما حادثه‌ای اتفاق خواهد افتاد. همکاران ما در شهرداری باید بیشتر تلاش کنند و اگر توجه بیشتری به هشدار می‌شد، شهروندان کمتر درگیر می‌شدند.

در این زمینه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه گفت: براثر بارندگی‌های شدیدی که از عصر چهارشنبه گذشته در این شهر آغاز شد، در برخی نقاط شهر، ۲۱ واحد مسکونی و تجاری دچار آبگرفتگی و ۳۵ دستگاه خودرو در برخی معابر از آب بیرون کشیده شدند.

سیل در راه مازندران

مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب محلی، از آماده باش شهرستان های مازندران برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد.

حسینعلی محمدی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی استان، با عبور سامانه سرد بارشی از دیروز جمعه تا اواخر وقت یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه شاهد بارش‌های متناوب باران، کاهش محسوس دما، وزش باد به نسبت شدید و در بلندی ها و مسیرهای کوهستانی مه گرفتگی با بارش برف و کولاک در نیمه غربی و مرکزی و احتمالا همه مناطق استان خواهیم بود.

وی افزود: در این مدت آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه ای، بالا آمدن رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی در بلندی ها و مسیرهای کوهستانی به دلیل کاهش دما، بارش و کولاک برف و یخبندان و افزایش مصرف حامل‌های انرژی به سبب کاهش محسوس دما از پیامدهای این سامانه بارشی است . در همین حال، حادثه ریزش بهمن در محدوده پیچ آئینه محور کرج-چالوس رخ داد که خسارتی به همراه نداشت.

بارش شدید باران که از شامگاه چهارشنبه در شهرستان های جنوب آذربایجان‌غربی شروع شده بود، علاوه بر خوشحالی مردم این مناطق، در برخی شهرها و از جمله میاندوآب و بوکان باعث آبگرفتگی معابر و حتی وارد شدن آب به داخل برخی خانه ها و مغازه‌ها شد .

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با ورود سامانه بارشی، باران و برف مناطق مختلف جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت و در شبانه روز منتهی به ظهر دیروز بیشترین بارندگی استان در اشنویه با ۶۰ میلیمتر ثبت شد.

27

در آذربایجان شرقی، سرهنگ حبیب آبراهه رئیس پلیس راه استان با اشاره به بارش باران و برف در بیشتر نقاط استان، گفت: در محورهای جنوبی استان بارش برف از پنجشنبه شب آغاز شده و  جاده‌ها لغزنده است

گزارش هواشناسی استان آذربایجان شرقی هم حاکی است: بارش در استان تا فردا، یکشنبه ادامه خواهد داشت و در نواحی سردسیر و کوهستانی به صورت برف خواهد بود .

در اردبیل، بررسی آخرین نقشه های هواشناسی نشان می‌دهد که با توجه به فعالیت سامانه بارشی تا ظهر یکشنبه (۲۹ بهمن) در سطح استان جوی ناپایدار حاکم است و اوج فعالیت این سامانه بارشی امروز شنبه در نواحی مرکزی و جنوبی استان خواهد بود.