چگونه سینوزیت مزمن را درمان کنیم؟

 دکتر مرتضی نوراللهیان ضمن اشاره به بیماری های شایع در فصول سرد سال خاطر نشان کرد: سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی ، از جمله بیماری های شایع فصل سرما است که با عوارضی همچون گلودردهای چرکی، سینوزیت ها، گوش دردها و پارگی پرده گوش، التهاب حنجره، سرفه و تنگی نفس بروز می کند و در نهایت عوارض و مشکلات زیادی را از بعد اجتماعی، اقتصادی و مصرف انواع داروها، ازکارافتادگی و نیز عوارض مزمن بیماری ایجاد میکند.

وی افزود: سرماخوردگی عموماً درکودکان شایع تر از بالغین است و در اغلب موارد که ماهیت ویروسی دارد با علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی، بدن درد و بی اشتهایی و تب خفیف شروع می شود که با استراحت ، مصرف مایعات و مسکن مثل استامینوفن و قرص سرماخوردگی بهبود می یابد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نخواهد بود، البته در برخی موارد، یک عفونت ثانویه یا باکتریایی به این عفونت ویروسی اضافه می شود و علاوه بر تشدید علائم و ایجاد مشکل برای سایر ارگان ها مثل گوش، حلق ،حنجره و سینوس ها، با تب بالا و درد شدید و ترشحات چرکی همراه می شود، که مصرف آنتی بیوتیک در این موارد جهت پیشگیری از عوارض آن توصیه می شود.

عضو هیات علمی گروه پوش،گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه در مواردی ممکن است سینوس ها همزمان با سرماخوردگی عفونی شوند افزود: سینوزیت های چرکی که اغلب به دنبال سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی ایجاد می شود، با علائمی همچون گرفتگی بینی، خلط چرکی پشت حلق، اختلال بویایی و سردرد به ویژه درناحیه پیشانی و صورت که با خم کردن سر این درد شدت می یابد، بروز پیدا می کند.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی‌های آندوسکوپی بینی و سینوس ادامه داد:  سینوزیت های حاد اغلب با دارو کنترل، اما در بعضی موارد به سمت مزمن شدن پیش می روند و عوارضی همچون آبسه های چشمی، دوبینی، اختلالات بینایی، مننژیت و آبسه های مغزی و مشکلات عروق مغزی را به همراه دارد، به ویژه هنگامی که با پولیپ همراه باشد لذا، لازم است علاوه بر درمان های دارویی ، تخلیه ترشحات سینوس، برداشتن پولیپ ها و باز شدن مسیر راه بینی صورت گیرد،که امروزه به روش های نوین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس، بدون عمل جراحی و بخیه این کار به راحتی و به خوبی انجام می شود.

دکتر نوراللهیان خاطر نشان کرد: در صورتی که در درمان گوش دردهای چرکی، عفونت های مزمن وپارگی های پرده گوش غفلت شود، عوارضی همچون ناشنوایی، فلج عصب صورتی و سرگیجه و عوارض داخل جمجه مثل مننژیت و آبسه مغزی را به همراه دارد. کودکانی که بزرگی لوزه ها به ویژه لوزه سوم را دارند و دائما دچارگلو دردهای چرکی می شوند، مستعد عفونت های گوش و پارگی های پرده گوش خواهند بود، که در این موارد لازم است ،اقدامات درمانی صحیح انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: توصیه ما به  بیمارانی که مبتلا به پارگی پرده گوش هستند، این است که به شدت مانع از ورود آب به داخل گوش خود در زمان استحمام شوند و از رفتن به استخر خودداری و بدون از دست دادن زمان جهت ترمیم پرده گوش، تحت عمل جراحی ترمیمی گوش  قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت عملکردی گوش داخلی و مراقبت از آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی گفت: این عضو مهم علاوه بر شنوایی ، عضو تعادل نیز هست و باید مورد مراقبت در زمان سرماخوردگی قرار گیرد؛ زیرا بیماران زیادی به مراکز درمانی با شکایت سرگیجه و عدم تعادل مراجعه می کنند که این علائم میتواند پس از سرماخوردگی بروز کند؛ هر چند که سرگیجه در بیماری های مغز و اعصاب ، قلب و عروق و اختلالات چشمی هم دیده می شوند ولی از علل شایع  سرگیجه، بیماری های گوش داخلی است.

چگونه سینوزیت مزمن را درمان کنیم؟

دکتر نوراللهیان نوع سرگیجه های گوشی ناشی از سرماخوردگی را اغلب به صورت دورانی و چرخشی ذکر و اضافه کرد: این سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و رنگ پریدگی است، که با تغییر حالت سر فرد اتفاق می افتد. در جابجایی ناگهانی فرد مانند سجده رفتن، خم کردن سر به پایین یا به بالا و حتی در هنگام خواب وقتی بیمار به سمت راست یا چپ چرخش پیدا می کند، دیده می شود. معمولا مدت این نوع سرگیجه چندان طولانی نیست و اغلب خوش خیم بوده که با درمان های دارویی و تمرینات توانبخشی، بهبود می یابد.