شهرداری قرارداد خرید زباله‌سوز را فسخ کرد!

یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه‌های حمل و نقل و خدمات شهری شهر تهران»  مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. 

ابتدا لطف الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: مقرر شد جهت خرید اتوبوس و خودروهای دیگر، لایحه‌ای به شورا ارائه شود تا بر اساس آن ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر اقدامات لازم برای این موضوع در حال انجام است و هدف از ارائه این لایحه اجازه عقد قرارداد برای این منظور است، لذا درخواست می‌شود یک فوریت لایحه تصویب شود تا به واسطه آن به جزئیات موضوع پرداخته شود.

حبیب کاشانی، عضو شورا ضمن اعلام مخالفت با یک فوریت آن، از شهرداری خواست تا جهت انجام بررسی کارشناسانه بیشتر و نیز مطالعات دقیق‌تر به شورا و کمیسیون فرصت کافی داده و در این باره تعجیل نداشته باشد.

در روند بررسی یک فوریت این لایحه، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه با تأکید ببر اینکه لایحه فوق، یکی از مهمترین لوایح مدیریت شهری بوده و حدود سه میلیارد یورو بار مالی آن است؛ درخواست کرد نسبت به زمان اختصاص یافته برای بررسی بیشتر، توجه ویژه شود. 

مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به درخواست امانی گفت: در خصوص مبحث مربوط به اتوبوس، حرفی نیست اما در مورد زباله سوز باید زمان بیشتری برای بررسی اختصاص داده شود. تصویب یا عدم تصویب یک فوریت لایحه فوق، تأثیری در عملیاتی شدن آن ندارد. 

شهرداری قرارداد خرید زباله‌سوز را فسخ کرد

فروزنده در ادامه در پاسخ به نکات مطروحه از سوی اعضا توضیح داد: اتوبوس، خودرو و موتور چند مزیت دارد. نخستین مزیت، ارزی است که وزیر صنایع برای این موضوع تخصیص داده است. مزیت دوم، صفر شدن عوارض و مزیت سوم هم، مجوز واردات است؛ چرا که بر اساس اعلام وزیر، سال آینده به هیچ عنوان به شهرداری اجازه واردات خودروی برقی داده نشده است.‌ بنابراین تصمیم گرفتیم از فرصت پیش آمده بهره ببریم. در خصوص زباله سوز هم اقدامات کارشناسی در حال انجام است. 

 پس از اظهارات معاون مالی و اقتصادی شهرداری، چمران پیشنهاد خارج کردن بند مربوط به زباله سوز از این لایحه و بررسی و تصویب یک فوریت باقی موارد را داد. 

در پایان نیز احمد صادقی، عضو دیگر شورا با تأکید بر اینکه تجهیزات فاوا بسیار فرسوده است؛ پیشنهاد داد هر چه سریعتر سِروِرها خریداری شود چرا که جزء ضروریات بوده و در صورت عدم تجهیز، عملکرد سایر بخش‌ها نیز مختل می‌شود. 

گفتنی است در پایان، یک فوریت لایحه با حذف بند مربوط به زباله سوز با اکثریت آرای اعضاء تصویب شد.