آنفولانزای معده چه مدت مسری است؟

نورویروس که گاهی اوقات « آنفولانزای معده » نامیده می شود، بسیار مسری است. شما می توانید ویروس را در تمام مدتی که بیمار هستید منتقل کنید، اما زمانی که علائم دارید، احتمال بیشتری دارد که آن را به دیگران منتقل کنید.

شما همچنان می توانید آنفولانزای معده را حتی زمانی که شروع به بهبودی کرده اید منتقل کنید. بسته به شدت علائم، دوره انتقال آنفولانزای معده می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

مدت زمانی که می توانید آنفولانزای معده را منتقل کنید بستگی به این دارد که چه میکروبی شما را بیمار می کند، زیرا نوروویروس تنها عامل بیماری زا نیست که باعث علائم آنفولانزای معده می شود.

مدت زمان مسری بودن آنفولانزای معده بر اساس علت‌ آن

ویروس ها و باکتری هایی که باعث گاستروانتریت می شوند (اصطلاح پزشکی آنفولانزای معده) می تواند برای مدت زمان های مختلف مسری باشد.

علت آنفولانزای معده تعیین می‌کند که علائم چه زمانی شروع می‌شوند، چه مدت طول می‌کشند و مدت زمانی که می‌توانید بیماری را به افراد دیگر سرایت کنید چقدر باید طول بکشد. ممکن است آنفولانزای معده را قبل از اینکه متوجه شوید به آن مبتلا شده‌اید یا بعد از اینکه فکر می‌کنید بهبودی پیدا کرده‌اید به دیگری منتقل کنید.

در اینجا نگاهی به چهار علت رایج آنفولانزای معده و مدت زمان مسری بودن آنها بر اساس مرحله می اندازیم:

چه مدت بعد از کم شدن علائم هنوز آن را به دیگران منتقل می کنید؟ مراحل آن چقدر طول می کشد؟ علائم چند روز پس از بیمار شدن خودشان را نشان می دهند؟ چه نوع عفونتی است؟
تا دو هفته یک تا سه روز یک تا دو روز نورویروس
تا ده روز سه تا هشت روز دو روز روتاویروس
یک هفته یا بیشتر هفت روز دو تا پنج روز کمپیلوباکتر
تا ده روز پج تا ده روز سه تا چهارروز اشریشیا کلی ( E. coli )

نوروویروس یکی از مسری ترین بیماری های عفونی در سراسر جهان است؛ فقط چند ذره از آن لازم است تا شما را بیمار کند و می توانید علائم را ظرف یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ویروس نشان بدهید. زمانی که علائم دارید و تا 2 هفته پس از بهبودی، همچنان ممکن است آن را به دیگران منتقل کنید.

روتاویروس یکی از علل شایع آنفولانزای معده به خصوص در کودکان است. معمولاً در عرض دو روز پس از تماس با فردی که بیمار می باشد یا تماس مستقیم با ویروس علائم را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید آن را در زمانی که علائم دارید و تا 10 روز پس از بهبودی به افراد دیگر منتقل کنید.

«مسمومیت غذایی» یک اصطلاح گسترده برای آنفولانزای معده است که شما از خوردن یا نوشیدن چیزی آلوده به باکتری های خاص مانند کمپیلوباکتر یا E. coli به آن مبتلا می شوید. علائم کمپیلوباکتر معمولاً دو تا پنج روز پس از قرار گرفتن دربرابر ویروس خودشان را نشان می دهند و می توانند تا یک هفته ادامه یابند. در حالی که انتقال این عفونت به افراد دیگر معمول و شایع نیست، اما اگر اسهال دارید، ممکن است عفونت را به دیگران منتقل کنید؛ به خصوص اگر بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را نشویید.

علائم E.coli در عرض سه تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می شوند و ممکن است یک هفته تا 10 روز همچنان علائم داشته باشید؛ در طول این مدت، می توانید افراد دیگر را هم بیمار کنید.

اگر آنفولانزای معده دارید چه مدت باید در خانه بمانید؟

توصیه های پزشک خود را در مورد مدت زمانی که باید در خانه بمانید، دنبال کنید. به طور کلی، شما باید تا زمانی که علائم آنفولانزای معده را دارید و بین 24 ساعت تا 48 ساعت پس از برطرف شدن علائم در خانه بمانید.

اگر تب دارید، قطعاً امکان انتقال بیماری به دیگران را دارید. اما حتی بدون تب هم ویروس های معده به راحتی می توانند منتقل می شوند.

ممکن است بخواهید پس از تمام شدن استفراغ یا اسهال، به سر کار برگردید یا فرزندتان را به مدرسه بفرستید، اما مهم است که 24 ساعت کامل پس از آخرین دوره علائم صبر کنید تا از خانه خارج شوید تا مطمئن شوید که امکان انتقال به دیگران را دیگر ندارید.

بعید است علائم شما پس از 24 ساعت از بین رفتن دوباره عود کنند (اگرچه همچنان تا حدودی احتمال آن وجود دارد).

راه های انتقال آنفولانزای معده

نوروویروس، یکی از شایع ترین علل آنفولانزای معده، می تواند حدود دو تا چهار هفته روی سطوح زنده بماند. از آنجایی که می تواند مدت زیادی خارج از بدن زنده بماند، انتشار آن را آسان تر می کند. آنفولانزای معده معمولاً از طریق مدفوع، دهان و بلع تصادفی مدفوع آلوده، پخش می شود.

این شرایط می تواند شامل موارد زیر نیز باشد:

  • مصرف آب یا غذای آلوده
  • دست زدن به اشیاء یا سطوح آلوده
  • تماس نزدیک با فرد آلوده

آنفولانزای معده چه مدت مسری است؟

چگونه از انتقال آنفولانزای معده به دیگران جلوگیری کنیم؟

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای معده یا حداقل تا حد زیادی کاهش احتمال بیمار شدن فرد دیگر، شستن مکرر دست‌ها است.

سایر اقدامات پیشگیری از آنفولانزای معده:

  • اشیایی مانند فنجان و ظروف را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • لباس ها و ملافه های خود را تمیز نگه دارید و آنها را جدا از افراد دیگر در خانه بشویید.
  • در صورت امکان از حمام جداگانه استفاده کنید و سطوحی را که لمس می کنید (مانند دستگیره در) ضد عفونی کنید.
  • غذا درست نکنید یا با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

برای جلوگیری از آنفولانزای معده ناشی از غذا، همیشه اقدامات ایمنی مواد غذایی را رعایت کنید مانند:

  • محصولات غذایی را به درستی بشویید
  • تمام گوشت ها را تا دمای داخلی درست بپزید و با دماسنج گوشت بررسی کنید.
  • سطوح و ابزار آشپزخانه را تمیز نگه دارید.
  • عدم استفاده از وسایل مشابه (مانند تخته برش) برای گوشت خام و سایر غذاها، مانند سبزیجات .
  • باقیمانده های غذا را به درستی نگهداری کنید (در عرض دو ساعت) و در صورت ظاهر یا بوی غیرعادی آنها را بیرون بیندازید .
  • تاریخ انقضا روی مواد غذایی را بررسی کنید.
  • اقلام فاسد شدنی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی خنک نگهداری می شوند (یخچال ها باید در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر و فریزرها در دمای 0 درجه فارنهایت باشند)
  • غذاهای منجمد را به درستی یخ زدایی کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ماندن در خانه فقط به شما کمک نمی کند که از سرایت آنفولانزای معده به دیگران جلوگیری کنید، بلکه به شما فرصت استراحت و هیدراته ماندن می دهد.

معمولاً این تنها کاری است که برای غلبه بر آنفولانزای معده باید انجام دهید. با این حال، اگر به آنفولانزای معده مبتلا هستید و علائم زیر را از خود نشان می دهید باید فورا به مرکز مراقبت های بهداشتی یا اورژانس مراجعه کنید:

  • نمی توانید مایعات را بیش از 24 ساعت نگه دارید.
  • تب بالای 104 درجه فارنهایت دارید.
  • بیش از دو روز استفراغ کرده اید.
  • علائم کم آبی شدید دارید.
  • مدفوع خونی دارید.
  • استفراغ خونی دارید.

خلاصه

ویروس های معده بسیار مسری هستند. می توانید قبل از شروع علائم و تا دو هفته پس از بهبودی آنها را به دیگران منتقل کنید.

پس از پایان علائمی مانند استفراغ، اسهال و تب، باید 24 تا 48 ساعت در خانه بمانید.

بهترین راه برای جلوگیری از انتشار ویروس های آنفولانزای معده مانند نوروویروس و روتاویروس، شستن مرتب دست ها و دوری از دیگران است. انجام اقدامات پیشگیرانه عمومی مانند رعایت ایمنی مواد غذایی می تواند به پیشگیری از آنفولانزای معده ناشی از بیماری های ناشی از غذا کمک کند.