پرونده کمربند سبز تهران بسته می‌شود

حسین نظری در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع تهران که با حضور شماری از مدیران شهری برگزار شد، گفت: توسعه کمربند سبز تهران یکی از مسائلی است که در این دوره از مدیریت شهری به صورت ویژه به‌  آن پراخته شده، به‌طوریکه در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲۵۰ هکتار، در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵۰۰ هکتار و در سال ۱۴۰۲،  حدود ۲۰۰۰ هکتار کمربند فضای سبز شهر تهران طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده پرونده کمربند فضای سبز شهر تهران بسته خواهد شد، افزود: تا رسیدن به ۵۰ هزار هکتار طرح کمربند سبز تهران، ۱۸۵۰ هکتار باقی‌مانده که ان‌شاءالله سال آینده ۳ هزار هکتار به جای ۱۸۵۰ هکتار کمربند شهر تهران اجرا خواهد شد و ما از مرز ۵۰ هکتار کمربند فضای سبز شهر تهران خواهیم گذشت.

نظری همچنین با اشاره به آبرسانی به فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: در این بخش از ظرفیت‌های جدید با همراهی وزارت نیرو استفاده شده است.

معاون شهردار تهران به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن اشاره کرد و گفت: در این بخش تعداد ساختمان‌ها به شهرداری ارائه شد و در یک فرآیند مدون ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن شروع و تعداد آنها از ۱۲۹ ساختمان به حدود ۷۸ ساختمان کاهش پیدا کرده است. در حوزه سازمان زیباسازی نیز در سال جاری پویش‌های مختلفی از جمله پویش ایران ما و ... اجرا شده که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

نظری به موضوع ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و افزود: این کار با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شرکت شهربان و حریم‌بان عملیاتی شده و اتفاقات خوبی در این بخش رخ داده است.

وی با انتقاد از انداختن ته سیگارهای شهروندان در کنار بزرگراه‌های شهر تهران، گفت: در این زمینه انتظار می‌رود که نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که جمع‌آوری ته‌سیگارها در کنار بزرگراه‌ها کار بسیار سختی برای پاکبانان محسوب می‌شود.

پرونده کمربند سبز تهران بسته می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین به حضور شهرداری تهران در سطوح ملی اشاره کرد و گفت: حضور در مترو پل، سیل امامزاده داود، پیاده‌روی اربعین از جمله مواردی است که شهرداری تهران حضور پررنگی در این زمینه‌ها داشته است.

وی به ویژه برنامه‌های استقبال از بهار اشاره کرد و  افزود: در این بخش نیز اقدامات خوبی در سال جاری با مشارکت مناطق و شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام شده است و امسال متفاوت از سال‌های گذشته است از آن جمله می‌توان به گل‌آرایی و نصب المان‌ها در سطح شهر تهران اشاره کرد.

سعید بیگی مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران هم  در این مراسم اظهار کرد: بازار گل و گیاهی که امروز افتتاح شد، با هدف بالا بردن امکان دسترسی شهروندان با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ۲ شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت. بازار گل و گیاه شادمان با مساحت پنج هزار مترمربع و ۱۱۲غرفه در کنار عرضه گونه‌های مختلف گل‌وگیاه انواع تجهیزات و وسایل گیاه‌درمانی را هم در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: کمک به تعدیل بازار و تنظیم قیمت‌ها و به کارگیری ۵۰۰نفر نیروی انسانی به شکل مستقیم و غیرمستقیم از دیگر مزایای احداث بازار گل و گیاه شادمان است.

بیگی ادامه داد:  احداث فاز دوم بازار خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج‌فارس دیگر پروژه است که در راستای ساماندهی پرنده فروشان در سطح شهر، امکان خرید بهتر و خدمات دهی مطلوب‌تر به شهروندان اجرایی شده است. تعداد ۱۰۰غرفه در ضلع شمالی در مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج‌فارس در مساحتی به وسعت ۲هزار و ۵۰۰متر مربع احداث شده است. این بازار هم با کمک بخش خصوصی و با هدف تجمیع مراکز عرضه پرندگان زینتی و انتقال و رونق بخشی به کسب و کار فروشندگان حاضر در مرکز خاوران به بهره برداری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بازار گل در هرجا که افتتاح شده مورد استقبال مردم گرفته و اشتغال زاست و چرخه گل را حمایت می‌کند. مراجعه مردم به بازار گل حال مردم را خوب می‌کند که این خواسته مدیران شهری است.

بیگی سپس به بهره برداری از ۴جایگاه سوخت کوچک مقیاس پرداخت و تصریح کرد: تسهیل در روند توزیع سوخت در کلانشهر تهران و رفع محدودیت های مربوط به تعداد جایگاه ها در برخی نقاط پایتخت باعث شد تا ساخت جایگاه های سوخت کوچک مقیاس در شهر تهران آغاز شود. کاهش صف‌های پمپ بنزین، اثرات مثبت زیست محیطی و ترافیکی، کاهش مصرف سوخت و در نهایت رضایت‌مندی شهروندان از مزایای ساخت این جایگاه‌های سوخت است.

بیگی تاکید کرد: شهردار نگاه ویژه ای به بحث آسیب های اجتماعی دارد و این نگاه تکریم و عزت به مردم و دستفروشان را همواره مدنظر داشته اند. بالغ بر ۲۶ هزار واحد صنفی در سالی که گذشت را بازدید و تیم محیط زیست را همراه کردیم و مزاحمت های مشاغل کمتر شده است. مشاغل سیار و بی کانون را پیگیری می کنیم و خود غیررسمی بودن این مشاغل آسیب زا بود که با رویکرد دولت مردمی و مجلس، بنا شد تا دستفروشی شغلی رسمی شود و امروز به نقاط خوبی برسیم، مجوز مشاغل سیار در درگاه ملی ایجاد شد و شهرداری هم طبق قانون مکلف است فضاهایی برای این عزیزان ایجاد کند. فقط ۱۱ هزار غرفه برای ۶ هزار دستفروش در سالی که گذشت ایجاد کردیم و امروز هم بازار گل افتتاح شد که به چرخه تولید و کسب کار کمک می کند.

پرونده کمربند سبز تهران بسته می‌شود

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ تهران نیز در این مراسم گفت: در این دوره از مدیریت شهری نگاه به موضوع دستفروشی و مشاغل بی کانون سیار عوض شد و نگاه سلبی صرف، تبدیل به نگاه سلبی و ایجابی شد و دستاوردهای بزرگی اتفاق افتاد. به طوری که ساماندهی دستفروشان در خیابان ستارخان بهتر شده و در بستر مجاز قانونی انجام می شود چراکه نگاه به این مقوله عوض شده است. امروز با برنامه ریزی آسیب کمتری به مردم می‌رسد و دستفروشان نیز می‌توانند که امرار معاش کنند.

وی افزود: با وجود اینکه منطقه ۲ منطقه ای برخودار است، اما در بعضی از موارد دچار مشکل است. منطقه ۲ تهران در یک سری زیرساخت ها از جمله پمپ بنزین دچار مشکل بود که تاکید شورای شهر و مدیریت شهری بر احداث جایگاه های کوچک مقیاسباعث شد تا امروز یک جایگاه در منطقه ۲ ایجاد شود و به زودی چهار جایگاه دیگر ساخته می شود.